Färgerna i forumet?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Konservburk »

Ämnet här är färgerna i forumet. Försök hålla er till tråden som redan handlar om insamlandet av en länklista över olika ubuntu-relaterade bloggar ifall det är vad ni vill skriva om. Ett gäng inlägg har nu flyttats dit: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 7&start=40
/mod
Naxiey
Inlägg: 77
Blev medlem: 26 apr 2009, 18:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: ~/

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Naxiey »

Hej!

Lite saker som jag tycker behövs fixas:
[*]Ta bort mellanrummet mellan header och innehåll
[*](Som många har på pekat) lägga till trådnamnet i Senaste inlägget kolumnen
[*]Dela av tydligare klistrade trådar och vanliga trådar

Det var mina 5 öre O0
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av farmfield »

Naxiey skrev:Hej!

Lite saker som jag tycker behövs fixas:
[*]Ta bort mellanrummet mellan header och innehåll
Detta är en 'bugg' som vi inte tagit tag i för att ingen brydde sig - det såg rätt bra ut ändå, hehe, men du har nog rätt, det bör nog korrigeras...
[*](Som många har på pekat) lägga till trådnamnet i Senaste inlägget kolumnen
Absolut.
[*]Dela av tydligare klistrade trådar och vanliga trådar
Jo, vi borde fixa bättre kategori- och trådikoner helt klart. Fast du kanske avser ännu större förtydligande?
Det var mina 5 öre O0
Ören är bra. ;)
Naxiey
Inlägg: 77
Blev medlem: 26 apr 2009, 18:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: ~/

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Naxiey »

farmfield skrev:
Naxiey skrev:[*]Dela av tydligare klistrade trådar och vanliga trådar
Jo, vi borde fixa bättre kategori- och trådikoner helt klart. Fast du kanske avser ännu större förtydligande?
Större förtydligande tycker jag... Kanske en linje?

Sen kom jag också på att man borde lista kategorierna i en kategori i en lista. Som Peetra tycker (tror jag) Länk
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av TweekiE »

I facebook-tråden så verkar någon ha skrivit för långt! :)
Detta verkar vara en Css bug!

Bild

sedan är det den där fosslänken som har hamnat nedanför de andra, även fast jag hade fullscreen på en 24" skärm!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av farmfield »

TweekiE skrev:I facebook-tråden så verkar någon ha skrivit för långt! :)
Detta verkar vara en Css bug!

Bild

sedan är det den där fosslänken som har hamnat nedanför de andra, även fast jag hade fullscreen på en 24" skärm!
Dom här grejerna är dom tydligaste buggarna vi måste ta tag i. Hos mig har jag alltid FOSS-länkarna på två rader och i vissa trådar (samt i 'skriv meddelande') så har jag det problemet ovan där innehållet går bredare än headern.

Grejen är att temat som det är idag har varit klart i över en månad men Katt har dessvärre inte haft tid att räta ut dom sista buggarna, dock kom jag till den punkten att jag ansåg att det var viktigare att få ut temat än att få ut det helt utan buggar - och nu får vi beta av dom bit efter bit helt enkelt. Problemet här är mest att vi i dagsläget inte har någon kompetens att ta tag i dom här CSS-relaterade problemen... :(

Med det sagt, all hjälp med detta skulle uppskattas stort! :)
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av xtr3m3 »

Css är väl inte så svårt. Har dock inte riktigt lärt mig det ännu.
Borde väl finnas nån duktig här på css.

Jag ser dessutom inte det som är ovanför den lila headern.
Är det bara jag eller är det nått annat?
Bild
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Konservburk »

farmfield skrev:
TweekiE skrev:I facebook-tråden så verkar någon ha skrivit för långt! :)
Detta verkar vara en Css bug!

Bild

sedan är det den där fosslänken som har hamnat nedanför de andra, även fast jag hade fullscreen på en 24" skärm!
Dom här grejerna är dom tydligaste buggarna vi måste ta tag i. Hos mig har jag alltid FOSS-länkarna på två rader och i vissa trådar (samt i 'skriv meddelande') så har jag det problemet ovan där innehållet går bredare än headern.
Jag har, min begränsade css-kunskaper till trots, nyss gjort ett försök att fixa detta. Det ser ok ut hos mig med firefox, men jag kan mycket väl ha haft sönder allting för andra webläsare. :-\
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av TweekiE »

Precis! kunde fixa det ganska lätt i firefox, men hur det blir i andra webbläsare har jag ingen aning om!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av HakanS »

Ett mycket irriterande fel, när man använder IE7, är att hela bilden under foss-länkarna hoppar ner när man rör muspekaren över någon länk.
forumfel.png
forumfel.png (31.57 KiB) Visad 4323 gånger
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:Ett mycket irriterande fel, när man använder IE7, är att hela bilden under foss-länkarna hoppar ner när man rör muspekaren över någon länk.
Nu vill inte jag skylla på andra men problemet med FOSS-länkarna är ju grundkoden snarare än vår egen CSS, iaf om jag förstått det rätt. Med detta sagt anser jag inte att vi skall ta bort dessa, men ett alternativ kunde ev. vara att vi själva skapar en 'manuell' länklista som matchar FOSS-länkarna och på detta sätt blir av med problemet. Det finns t.ex. ingen anledning att göra den avancerad med hover-effekt o.s.v. utan det kan vara helt ren html-kod...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:
HakanS skrev:Ett mycket irriterande fel, när man använder IE7, är att hela bilden under foss-länkarna hoppar ner när man rör muspekaren över någon länk.
Nu vill inte jag skylla på andra men problemet med FOSS-länkarna är ju grundkoden snarare än vår egen CSS, iaf om jag förstått det rätt. Med detta sagt anser jag inte att vi skall ta bort dessa, men ett alternativ kunde ev. vara att vi själva skapar en 'manuell' länklista som matchar FOSS-länkarna och på detta sätt blir av med problemet. Det finns t.ex. ingen anledning att göra den avancerad med hover-effekt o.s.v. utan det kan vara helt ren html-kod...
Jag tror inte att det har med FOSS-länkarna att göra. Det är när man för muspekaren över forumlänkarna som bilden hoppar ner. Ibland får man bläddra 3 "sidor" ner för att hitta forumet.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Peetra »

[*]Ta bort mellanrummet mellan header och innehåll
Detta är en 'bugg' som vi inte tagit tag i för att ingen brydde sig - det såg rätt bra ut ändå, hehe, men du har nog rätt, det bör nog korrigeras...
ööh, kan nån dra en skärmdump å visa, jag ser inte riktigt skillnaden mella resten av sajten "forumet i det där. :/ [EDIT] DET stora mellanrummet mellan foss, ojojojojoj.....
[*](Som många har på pekat) lägga till trådnamnet i Senaste inlägget kolumnen
Absolut.
Hmmm, blir trångt. Men alla verkar vilja ha det så, jag tar itu med det näst. :) [EDIT] Isch, helt säkra på att vi vill ha det såhär? ::)
[*]Dela av tydligare klistrade trådar och vanliga trådar
Jo, vi borde fixa bättre kategori- och trådikoner helt klart. Fast du kanske avser ännu större förtydligande?
Färga dem mera utstickande ska väl gå semienkelt, räcker det?
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Peetra »

TweekiE skrev:I facebook-tråden så verkar någon ha skrivit för långt! :)
Detta verkar vara en Css bug!

Bild

Det där ska inte hända om man inte har så långa ord/annat grejs (ej bilder, de skalas ner automagiskt) att radbrytning ej sker automagiskt, jag ser det inte som något som ska kunna hända alltför ofta för att vara värt att lösa. Men jag löser det gärna om nån ids googla fram koden åt mig, det är subsilver2 fixed width overflow eller någe sånt man ska googla på.

Har man valt fast bredd, så har man och lever med konsekvenserna. ;)
Toledomahn
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jul 2010, 08:58
OS: Ubuntu

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Toledomahn »

I dokumentation är det fortfarande brunt. http://help.ubuntu-se.org/ Är det nåt som jobbas på?
Tell me over and over and over again!:

http://www.youtube.com/watch?v=tWDVl-QgM7M
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Lao Tzu »

Till en början vill jag nämna att jag tror på det nya utseendet. Det kommer nog ta några dagar innan jag har vant mig men jag har en känsla av att jag kommer gilla det.
Peetra skrev:Angående att peta in mer grejer, namn, titel och större pilar i forumets index, så är det något som blir lite trångt, då vi har fast bredd. Måste definitivt hummas om. :)

Men jag får läsa feedbacken här mer noga och jobba med det som kan förbättras. :)

Glad att ingen verkar ha nåt att klaga på mina knappar iallafall. ;D

Visa dina inlägg finns längst till höger, det är samma som "Egna" i Vulfgar-stilen.
Menar du de till vänster som visar om det har kommit nya inlägg och vilka trådar man har svarat i så har jag något att klaga på. ;) Jag tycker om när ikonerna är tydliga. Som det är nu tycker jag det är lite för lite skillnad på ikonernas utseende. Kanske har jag bara dålig perceptionsförmåga men jag tror inte såna grejer kan vara övertydliga. En annan grej är uppställningen av underkategorier. Det var enklare att få en överblick när varje underkategori hade en egen rad, sen även där vill jag att det ska vara större skillnad på ikonen när det är läst jämfört med när det finns olästa inlägg.

Dessutom var det skönt när det var olika färger på avdelningarna (mörkt, ljust, mörkt och så vidare). Den orangea färgen på texten är också något blygsam för att hitta de olästa inläggen.

Men som jag nämnde ovan: i stort tror jag på det nya utseendet. Lila är en bra färg.

Edit: Sen tycker jag tidsstämpeln hade passat bättre i överkant nånstans på en tydlig plats (kanske att det finns både överst och nederst).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av Konservburk »

Lao Tzu skrev:En annan grej är uppställningen av underkategorier. Det var enklare att få en överblick när varje underkategori hade en egen rad
Jag har försökt fixa det där nu.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av CryingFreeman »

Konservburk skrev: Jag har försökt fixa det där nu.
Jag vet att jag hittade det en gång och visade hur man skulle ändra. Tråden finns säkert kvar i Bollplanket någonstans, om det finns kvar som arkiverat.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av farmfield »

Lao Tzu skrev:Edit: Sen tycker jag tidsstämpeln hade passat bättre i överkant nånstans på en tydlig plats (kanske att det finns både överst och nederst).
I'll second that... Tidsstämpeln är riktigt dumt placerad... Har klurat på var den skulle passa bättre, dock utan att komma på nåt bra... Några idéer?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Färgerna i forumet?

Inlägg av CryingFreeman »

Jag tänker inte citera mig själv från tidigare i tråden, men; i överkant (precis under den tjocka lila linjen) av inlägget istället. Bara byta plats på innehållet och tiden. Det tycker jag känns som den mest logiska placeringen.
Nåt sånthär?
Nåt sånthär?
Skärmbild-1.png (56.17 KiB) Visad 4175 gånger
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 16 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Forum"