Går det att starta Gnome Desktop manuellt efter inloggning på Ubuntu Server?

stefan_radstrom
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2007, 13:04

Går det att starta Gnome Desktop manuellt efter inloggning på Ubuntu Server?

Inlägg av stefan_radstrom »

Hej!

Jag är rätt grön på Linux/Ubuntu, men jag har installerat en Ubuntu Server och fått de serverprogram (BIND9, MySQL, etc.), som vårt lilla kontor behöver, att fungera som vi vill. Nu har jag också installerat Gnome Desktop (medelst "apt-get install ubuntu-desktop").

Grejen är den att vi vill bara använda den grafiska miljön vid vissa speciella tillfällen, och i övrigt bara låta servern fungera som server i sitt normala textläge. Detta eftersom den grafiska miljön ju använder en hel del minne, vilket gör datorn rätt långsam och trög.

Så frågan är, kan jag konfigurera servern att inte starta den grafiska miljön vid uppstart, utan i stället logga in normalt i textläge och sedan, när behov uppstår, starta upp den grafiska miljön för att utföra det jobb som måste utföras däri, och sedan avsluta det och återvända till skalprompten? D.v.s. något i stil med det gamla MSDOS+Windows (när man skrev "win" vid DOS-prompten).
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Inlägg: 2504
Blev medlem: 15 apr 2006, 15:37
OS: Arch Linux
Ort: Bohuslän
Kontakt:

SV: Går det att starta Gnome Desktop manuellt efter inloggning på Ubuntu Server?

Inlägg av zero gravity »

Det första du behöver göra om du inte redan gjort det är att installera xorg. Då installeras X som är en fönstermiljö som gnome kan köras i.
Därefter kan man bekvämt starta igång X med kommandot startx efter du loggat in.
Möjligt att du behöver lägga till kommandot exec gnome i filen .xinitrc som skall ligga i användarens hemmamapp (om inte så skapa den, glöm inte punkten), för att gnome skall startas automatiskt med X.
Abusus non tollit usum
Megamannen
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 sep 2007, 19:50
Ort: Sverige

SV: Går det att starta Gnome Desktop manuellt efter inloggning på Ubuntu Server?

Inlägg av Megamannen »

skriv detta kommando i en terminal:

Kod: Markera allt

sudo update-rc.d -f gdm remove
för att ta bort den grafiska inloggningen från att starta upp automatiskt. Sedan kan du skriva "startx" när du är inloggad i terminalen för att få igång grafiska gränssnittet.

För att återställa grafiska inloggningen skriver du

Kod: Markera allt

sudo update-rc.d -f gdm defaults
Software can become hardware!
stefan_radstrom
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2007, 13:04

SV: Går det att starta Gnome Desktop manuellt efter inloggning på Ubuntu Server?

Inlägg av stefan_radstrom »

Tusen tack!

Det fungerade alldeles utmärkt!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"