Problem med bildskärm efter uppdatering

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
mnem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 dec 2011, 12:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Problem med bildskärm efter uppdatering

Inlägg av mnem »

Hej

Har en stor Panasonic plasma-skärm som jag brukar koppla med vga och se film på. Idag var det plötsligt fel på bilden...färgerna var fel, som något filter över bilden. När jag testade dvd:n istället för datorn var bilden som vanligt, vilket får mig att misstänka något fel på datorsidan. Gjorde en rad uppdateringar idag i update manager - kan det ha något med detta att göra? Hur återställer jag isf? Detta är ju skitstörigt!

Tusen tack för hjälp!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Problem med bildskärm efter uppdatering

Inlägg av johanre »

Det är en ganska gulaktig bild, eller hur? Har du kollat så att kablarna inte sitter löst?
mnem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 dec 2011, 12:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Problem med bildskärm efter uppdatering

Inlägg av mnem »

johanre skrev:Det är en ganska gulaktig bild, eller hur? Har du kollat så att kablarna inte sitter löst?
Snarare rödaktig. Och kablarna sitter i.
Kan detta ha med Ubuntu att göra??

I så fall var det nog droppen för mig...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Problem med bildskärm efter uppdatering

Inlägg av johanre »

Nja, det låter snarare som kabelfel... har du en annan dator du kan testa med?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Problem med bildskärm efter uppdatering

Inlägg av Antec »

Det där känner jag igen, jag tror jag har haft likadant på min dator med 12.04 installerat och jag bytte bara ut kablarna så fungerade det som vanligt igen. Jag hade glapp-kontakt i kabeln och då jag ruckade på kontakterna lite så blev bilden bra igen korta stunder, så det blev till att investera ny kabel, sen har det fungerat perfekt =)
mnem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 dec 2011, 12:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Problem med bildskärm efter uppdatering

Inlägg av mnem »

Antec skrev:Det där känner jag igen, jag tror jag har haft likadant på min dator med 12.04 installerat och jag bytte bara ut kablarna så fungerade det som vanligt igen. Jag hade glapp-kontakt i kabeln och då jag ruckade på kontakterna lite så blev bilden bra igen korta stunder, så det blev till att investera ny kabel, sen har det fungerat perfekt =)
Hmm ok... konstigt att det bara skulle bli så helt plötsligt men jag ska absolut testa en annan kabel.

Förresten, du nämnde ditt system, tänkte du att det hade något med saken att göra ändå?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Problem med bildskärm efter uppdatering

Inlägg av Antec »

Nä det tänkte jag aldrig på, i första hand tänkte jag på antingen är grafikkorts utgången glapp eller då är det kabeln, att det skulle kunna vara systemet det tyckte jag inte lät troligt för det fel som blev, felet kom också helt plötsligt för mig, men dålig kontakt kan ju visas på sånt sätt. =)

Edit: Du kan ju också faktiskt ha glapp i VGA ingången på tv, även om DVD-fungerar bra mot din tv så använder du ju inte vga ingången för dvd..
Skriv svar

Återgå till "Bild"