Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 24 maj 2013, 00:46

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Torcs v 1.3.1 vs 1.3.0… 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Utgåva: 10.10 Maverick Meerkat
Inlägg Torcs v 1.3.1 vs 1.3.0…
Har i dagarna precis bytt hårddisk i min bärbara. 160 GB blev till sist för lite så jag köpte en ny på 320 GB och dunkade in den. Samtidigt passade jag på att förpassa Ubuntu 8.10 till evigheten och istället installera Ubuntu 9.10 från en DVD som medföljde förra numret av tidningen Linux Format. Det är vanliga Ubuntu fast med lite fler program från start, exempelvis MonoDevelop, Anjuta och lite annat smått och förmodligen gott. Av ringa betydelse för min fråga, dock.

I Ubuntu 8:10 har jag tidigare installerat bilspelet Torcs och det var då version 1.3.0. samma version som på min frus stationära burk med Ubuntu 9.04 förresten, och i båda fallen är denna installerat från något av de vanliga förråden som man har tillgång till som standard. I förrådet till Ubuntu 9.10 däremot är det version 1.3.1 som gäller, vilket ju låter trevligt. Alltid trevligt att programvara uppdateras, så att säga.

Testade dock lite, och på en av de två banor jag testade upptäckte jag att bilen blivit långsammare! Banan heter E-Track 4 och på ett ställe kunde i gamla versionen komma upp i lite drygt 230 km/h (med en Peugeot 406 - gillar att spela med mer standardbetonade bilar) innan det var dags att svänga och greja, men i nya versionen kommer jag bara upp i lite drygt 200 km/h och får därmed klart sämre tider. Siffran för uppdateringsfrekvens (FPS) ligger klart högre i nya versionen, eller om det beror på att Ubuntu 9.10 är snabbare än 8.10, det ska jag väl låta vara osagt, men så är det i alla fall. Någon annan som upptäckt samma sak? Har ju kört ett antal banor ett antal gånger och brukar ju försöka slå mina gamla rekord, men det blir ju mer eller mindre omöjligt nu att göra jämförbara lopp.

Någon annan som har märkt detta? Fast det kanske bara är jag som spelar det spelet…

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid

06 feb 2010, 18:22
Profil ICQ
AVREGISTRERAD
Användarvisningsbild

Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Inlägg Re: Torcs v 1.3.1 vs 1.3.0…
Detta var det angenämaste problemet jag läst om på ett tag :)
Har du kolla igenom changelogen för torcs på deras sida? Kanske även kan passa på och se om de har en IRC kanal och fråga utvecklarna direkt, så vi kan utesluta antingen ubuntu eller spelet.

14 feb 2010, 11:00
Profil WWW
Användarvisningsbild

Utgåva: 10.10 Maverick Meerkat
Inlägg Re: Torcs v 1.3.1 vs 1.3.0…
Hittade en xml-fil som verkade innehålla alla bilens parametrar, så jag snodde motsvarande fil från gamla versionen (som finns på min frus dator - hon kör fortfarande Ubuntu 9.04 och därmed Torcs 1.3.0 från förråden). Det funkade. Kommer nu upp i cirka 230 på nämnda sträcka igen, men en sak som är ännu lustigare är att det är bara JAG som kan det. Kör jag med min frus spelarnamn i spelet och väljer samma bil blir det den långsammare varianten, av någon anledning. Även när jag skapar en ny spelare… Märkligt, för den gamla filen finns ju inte längre… Men det gör den tydligen ändå, jag får väl leta vidare…

Men en sökning på p406*xml ger bara en enda träff: /usr/share/games/torcs/cars/p406/p406.xml.

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid

14 feb 2010, 22:08
Profil ICQ
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ]