|
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 5 inlägg ] |
|
Damn small linux - problem med upplösningen...
| Författare |
Meddelande |
|
Mulle
Utgåva: 11.04 Natty Narwhal
|
 Damn small linux - problem med upplösningen...
Har en skräpdator som endast orkar med DSL. Tog några timmar trixande med gparted att lyckas installera det på HD  Men jag har väldigt låg upplösning, det ska väl gå att få upplösning över 800x600x16? Har egentligen tagit mig vatten över huvudet, men datorn orkar inte med någon annan dist, så jag får lära mig helt enkelt  EDIT:Yrar.
|
| 28 aug 2011, 04:32 |
|
 |
|
Mulle
|
 Re: Damn small linux - problem med upplösningen...
Det var för avancerat (DSL), testade med Lubuntu, blir nog segt med tanke på installationen har tagit en timme nu, men man ska inte förhasta sig om man inte är upplagd för att läsa tills ögonen blöder 
|
| 28 aug 2011, 13:15 |
|
 |
|
Kurdistan
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin
|
Mulle skrev: Har en skräpdator som endast orkar med DSL. Tog några timmar trixande med gparted att lyckas installera det på HD  Men jag har väldigt låg upplösning, det ska väl gå att få upplösning över 800x600x16? Har egentligen tagit mig vatten över huvudet, men datorn orkar inte med någon annan dist, så jag får lära mig helt enkelt  EDIT:Yrar. Jag vet inte om DSL har arandr i sitt förråd. Om den har det installera arandr och därifrån är det väldigt lätt fixa skärmupplösningen. Ifall du är van med terminal kommandon kör:
_________________ Påvels blogg: http://pavel.frimix.se/ Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet viewtopic.php?f=19&p=450678 En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt: http://mageiasv.blogspot.se/
|
| 28 aug 2011, 13:35 |
|
 |
|
Mulle
|
Kurdistan skrev: Mulle skrev: Har en skräpdator som endast orkar med DSL. Tog några timmar trixande med gparted att lyckas installera det på HD  Men jag har väldigt låg upplösning, det ska väl gå att få upplösning över 800x600x16? Har egentligen tagit mig vatten över huvudet, men datorn orkar inte med någon annan dist, så jag får lära mig helt enkelt  EDIT:Yrar. Jag vet inte om DSL har arandr i sitt förråd. Om den har det installera arandr och därifrån är det väldigt lätt fixa skärmupplösningen. Ifall du är van med terminal kommandon kör: Var stora problem med att få "apt-get" att fungera, fick inte hem några paket, antagligen något jag glömt att konfigurera som apt-get var beroende av. Blev lite låst, är inte så duktig på terminalen  men jag lär mig... Nu ska jag testa Lubuntu med openbox fönsterhanterare, lite lättare att styra. Men tack för rådet ändå btw, arandr ska jag lägga på minnet.
|
| 28 aug 2011, 13:54 |
|
 |
|
Kurdistan
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin
|
Mulle skrev: Kurdistan skrev: Mulle skrev: Har en skräpdator som endast orkar med DSL. Tog några timmar trixande med gparted att lyckas installera det på HD  Men jag har väldigt låg upplösning, det ska väl gå att få upplösning över 800x600x16? Har egentligen tagit mig vatten över huvudet, men datorn orkar inte med någon annan dist, så jag får lära mig helt enkelt  EDIT:Yrar. Jag vet inte om DSL har arandr i sitt förråd. Om den har det installera arandr och därifrån är det väldigt lätt fixa skärmupplösningen. Ifall du är van med terminal kommandon kör: Var stora problem med att få "apt-get" att fungera, fick inte hem några paket, antagligen något jag glömt att konfigurera som apt-get var beroende av. Blev lite låst, är inte så duktig på terminalen  men jag lär mig... Nu ska jag testa Lubuntu med openbox fönsterhanterare, lite lättare att styra. Men tack för rådet ändå btw, arandr ska jag lägga på minnet. Lubuntu är en mycket fin Ubuntu baserad dist. Står mig varmt om hjärtat. Arandr finns i Ubuntu/Lubuntus förråd och ska fungera bra om du får problem med skärmupplösningen. Vilket jag inte tror kommer vara några problem, då lxrandr fixar det åt dig. 
_________________ Påvels blogg: http://pavel.frimix.se/ Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet viewtopic.php?f=19&p=450678 En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt: http://mageiasv.blogspot.se/
|
| 28 aug 2011, 13:56 |
|
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 5 inlägg ] |
|