Alla dessa kommande versioner . . . .

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Hej Systrar och Bröder . . .

Jag har sagt det förr,
säger det igen

. . . kan fortfarande inte förstå varför en så "extrem" del av Linux skall vara helt öppen för alla och envar. Varför finns det inte en "grupp" där man anmäler sitt intresse för denna utvecklingsprocess?

Den är ju JÄTTEVIKTIG i sig . . . .

men varför . . . .

exponera allt detta i ett i övrigt "öppet" forum?

Kan det ge mer än en massa frågetecken för dem, som har börjat att fundera över om LINUX kan vara något för dem . . . . .?

Behöver ett skyltfönster för Linux, Ubuntu, framtonas så uppenbart?
I stället för att finnas på en plats där de som verkligen vill engagera sig, finns?

Jag har min uppfattning och jag tycker sannerligen inte, att man i tid och otid skall behöva flagga för delar som saknas, delar som eventuellt kommer till, om, eventuellt, att någon vill . . . .

jag frågar mig,
vad är det ni vill,
ni som absolut måste visa allt detta för dem som kanske bryr sig . . . inte . .. .
men låter tankar om LInux formas av det som skrivs här . . .
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 8 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Antec »

Jag förstår inte varför det ska vara nödvändigt alls, förlåt mig! Men jag tycker ju tvärt om att allt ska vara transparent och öppet! =)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Broder Tuck »

Antec skrev:Jag förstår inte varför det ska vara nödvändigt alls, förlåt mig! Men jag tycker ju tvärt om att allt ska vara transparent och öppet! =)
Håller med dig, så länge som vi talar om "officiella" versioner.

Det jag förstår mindre av, det är, varför skall man exponera "problem" för framtida versioner i ett forum som vänder sig till allmänna brukare/ intresserade?
- Vill man kanske att det skall framstå som mer avancerat än vad det är?
- Kanske att man själv vill framstå som en mer kunnig användare, än vad andra är?

- vill man ha fler brukare till att komma till Linux/Ubuntu, kan det kanske vara mer övertänkt att visa på vad som finns, hur det kan brukas, anpassas, till att bli något som den intresserade funderar över.

- Vill man nå dem som skall arbeta för morgondagens Ubuntu, skall man kanske särskilja det,

från det som är vardagen för den brukare som bara vill att det skall fungera . . . . IDAG

Färre framtida problem, framtida motsättningar med den ena fraktionen efter den andra, kan kanske belysas så, att de inte "framtonar" i ett eget ljus, för den som börjar att fundera på att ersätta ett låst operativsystem med ett "öppet" dito, från Linuxvärlden . . . .

Ja, ja, jag vet inte särdeles mycket, ni vet nog bättre, men jag kan ändå inte sluta att fundera över, varför forumet har delar som man själv anmäler sig till, som "debatt", för att ta ett exempel och sedan ägnar sig åt att föra fram Ubuntu, i övrigt, i öppna forum.

Framtida projekt, versioner, buggbehandling etc., borde ha sin plats, för dem som känner sig särskilt manade.
Linux, Ubuntu, i sin allmänna form, borde vara det första, kanske det enda, som skall möta en NY intressent, som söker sig hit.

Det som kan ge denne, vad den söker.

Inte det som ger denne, en hel räcka av problem och problemlösningar, som denne aldrig ens hade tänkt på . . . .

Nog tusan borde vi väl kunna hålla kvar all denna kunskap, allt detta intresse, men utan att behöva skriva alla problem eller motsättningar på näsan på dem som inte är intresserade. Fram för en egen "tavla" för dem som brinner för att göra Ubuntu än bättre, mer transparent och allt det där andra snacket, bara det inte behöver skymma sikten för dem som är nya, dem som är intresserade, dem som är nyfikna på Linux, Ubuntu . . .

Experimenttavlan bör bli en tavla, specifikt för dem, som vill experimentera. . . . . .


tukken
Senast redigerad av 2 Broder Tuck, redigerad totalt 8 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Antec »

Nu har du så många fel jag kan inte räkna ens, Men att ha en framtids tro är väldigt viktigt på forum, och att det finns grupper som sysslar med det kommer att göra det lättare för dom som inte använder alphor, eftersom det utvecklas kunskap om framtiden direkt i forumet, skulle inte det finnas skulle forumet vara sämre!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Broder Tuck »

Antec skrev:Nu har du så många fel jag kan inte räkna ens, Men att ha en framtids tro är väldigt viktigt på forum, och att det finns grupper som sysslar med det kommer att göra det lättare för dom som inte använder alphor, eftersom det utvecklas kunskap om framtiden direkt i forumet, skulle inte det finnas skulle forumet vara sämre!
Visste det . . . . Du är bättre, än jag . . . . Du vet, det jag inte vet . . . . ;-)

Det är det här, som genomsyrar det jag försökte att beskriva . . .
det är sådana som du
som tar överhanden . . . .

andra, som också är intresserade av Linux, Ubuntu, men som inte är lika duktiga som du, vart skall vi ta vägen . . . .
medans att du räknar på alla "fel" som jag har, enligt DIN uppfattninig?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av lasseroth »

Ja, Broder Tuck jag fattar mindre än de flesta, men jag tycker det ändå är intressant att läsa om vad som komma skall. Inte stör det mig att det finns saker jag inte förstår. Jag vet ju att när den väl är ute så funkar den och det räcker bra för mig. Jag vet inte om Antec och du möjligtvis har något gammalt groll,
annars kan jag inte förstå varför du blir uppretad. Antec säger ju bara att du har fel. Det måste han väl ha rätt till? Om det inte fanns i forumet så skulle det väl VERKLIGEN verka elitistiskt? Det är väl det sista som vi Ubuntuanvändare vill?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Jag tror nog att du förstår och fattar, lika bra som vi andra, lasseroth,
det verkar dock, som om du har läst det jag har skrivit, men inte förstått, det jag vill avse. . . .

Jag har inget emot det som skrivs om kommande versioner, jag har inget emot antecs egen syn på sin egen fullkomlighet . . .

det jag har försökt att betona är,

är det allt detta med missade lösningar, eventuellt tillkommande sådana, andra förtretligheter,
kring versioner av Ubuntu i kommande versioner,
som skall skrivas på en förstasida i ett forum,
för dem som söker sig till Linux.

För dem, som är intresserade av vad Ubuntu är IDAG
för DEM.

Det var det, som var frågeställningen.

Sedan ser du själv,
vart den frågeställningen tog vägen,
vad den förändrades till

att bli.

Vad skall vi ge dem som kommer hit till oss
av nyfikenhet över
Linux,
Ubuntu . . . ..

Det de förmodligen söker . . .

eller detta som kommit upp till ytan i denna tråd?

Frågan är,
vad som gagnar de nytillkommna mest . . .

svar till dem,
på det de undrar över,

eller en skådeplats för
våra diskussioner . . . ?

Om problem?
Om sådant vi ännu inte vet?
Vad som eventuellt en gång, kan bli verklighet?

Eller raka saker om officiellt fungerande distributioner?

Där de, som sedan vill veta mer, söker sig till särskilda diskussionsdelar
inne på forumet.

Det
var,
vad jag
försökte att
förmedla . . . .

Att väcka en fråga kring . . .


Här rådde inga subjektiva, personliga, x.x.x.x.x eller vad somliga vill ha det till.
Här ställdes en rak fråga,
som visade sig inte kunna bli besvarad utan att man måste värdera varandra,
eller misstänka personliga misshälligheter, eller misstänkligöra varandra . ..


Är det, vad vi vill visa upp?

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Bowmore »

Broder Tuck skrev:det jag har försökt att betona är,

är det allt detta med missade lösningar, eventuellt tillkommande sådana, andra förtretligheter,
kring versioner av Ubuntu i kommande versioner,
som skall skrivas på en förstasida i ett forum,
för dem som söker sig till Linux.
Tucken, kolla in Ubuntus officiella forum http://ubuntuforums.org/ och tryck t.ex på New Posts för att få fram de senaste trådarna. Full transparens av såväl releasade versioner som utvecklingsversioner (ubuntu+1) plus mycket annat godis ;)

Sen tycker inte jag att denna tråd hör hemma i supportforumet :P
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Broder Tuck »

Bowmore skrev: Sen tycker inte jag att denna tråd hör hemma i supportforumet :P
Moderatorer, snälla, lägg denna tråd där den hör hemma . . .
Bortmodererat?
Kanske.

Gör som ni vill . . .
Antec och Bowmore har talat . . .
;D :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Bowmore »

Däremot håller jag med dig i det att det även vore önskvärt med en LoCo-grupp som mer seriöst jobbar inåt mot Ubuntu Community och Canonical både vad gäller releasade versioner och utvecklingsversioner. Det finns hur mycket som helst att göra så det finns säkert något intressant för alla som vill lära och hjälpa till. Här ligger vi i lä jämfört med många andra LoCon som det italienska och franska för att nämna några. Sen finns även ett behov av utvecklingstrådarna i supportforumet som då även skulle kunna fungera som en språngbräda till en sån LoCo-grupp och sen vidare in i Ubuntu Community.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Kurdistan »

Jag kan delvis hålla med Broder Tuck i dennes kritik eller låt oss kalla avsikt med tråden. Det kanske vore en bättre lösning att diskussion/tester om ”kommande versioner” kräver någon form av registrering. Typ att man skulle behöva ”markera/kryssa” någon flik för vara del av den gruppen/sektionen i forumet. Så den blir lite mer avskilt, utan för den delen vara utanför gemenskapen.

Den här modellen har både sina fördelar och nackdelar. Jag har rätt så bra koll på dessa. Dock undrar jag om Broder Tuck har någon erfarenhet alls om detta? Jag använde förr PCLinuxOS, som fungerade lite som Broder Tuck var inne på. Separat del för de som körde utvecklingsversionen, som senare blev det stabila. Problemet blev för dem att saker och ting ej blev transparant och dessutom hade communityn sämre koll på vad som faktiskt sker med ”kommande version” och i PCLinuxOS fall var det ”kommande paket”. Hur säker kan jag som användare vara när det kommer till sådant som QA-testing? De hade också väldigt svårt att rekrytera nya som ville testa ”det allra senaste” eftersom det inte framgick tydligt hur man kunde ”hjälpa till”.

Själv är jag för transparens. Dock det jag skulle vilja är att våra duktiga testare också kunde lägga lite tid på befintliga supportfrågor om nuvarande utgåvor. Då ni också besitter en hel del kunnande som hade gjort nytta på andra fronter också. Dock är allt vi gör för gemenskapen frivilligt, så man kan ej kräva eller tvinga någon till något den ej vill göra. Om det går hoppas, hoppas jag dock att se er oftare med supportfrågor.

För vara rättvis de flesta Linux distributioner som värnar om sin Community har den här synen du är kritisk mot. Även windows.se tycks vara uppbyggt som ubuntu-se.org, förlåt med windows.se menade jag ubuntu.se. :)
Ska du också föra din kritik gentemot dom eller är din kritik som det ibland brukar vara riktad specifikt mot vår gemenskap? :)
Ibland har man svårt ta din ”ärlighet” när det kommer till kritik som kan gagna gemenskapen på allvar. Man ser dig tex aldrig framföra någon form av kritik mot ubuntu.se. Eller är allt frid och fröjd där som en del lirare hävdar därborta? :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Christian Johansson »

Rent allmänt tycker jag inte att det är så bra att gömma undan forum-sektioner, t.ex. att gömma undan en forumsektion för mer avancerade användare för att inte skrämma bort nybörjare. Jag tror att det är många som inte hittar de undangömda forum-sektionerna då, det tog mig nog t.ex. något år innan jag fick reda på att det finns en undangömd forum-sektion som heter "Debatt" (som jag dock avregistrerade mig ifrån igen p.g.a. allt käbbel där). Man kan i.o.f.s informera om dolda forum-sektioner i information om forumet men hur många läser egentligen sådan information, den brukar vara lång och tråkig. Nya användare brukar istället bilda sig en uppfattning om forumet genom att titta runt lite på vad som finns och då kanske en mer avancerad användare tänker: "Nej, det här var inget för mig, det verkar vara ett nybörjarforum." för att han/hon inte ser de dolda forum-sektionerna. Jag håller med om att det behöver finnas dolda forum-sektioner för administratörer och moderatorer men när det gäller Ubuntu-specifika diskussioner tycker jag inte att det är så bra p.g.a. vad jag just skrev.
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av Pavel »

Inte fler registreringar och gömda delar!

Man registrerar sig på forumet. Redan där kan man välja om man vill kunna se vissa delar.

För att kunna posta i vissa delar måste man registrera sig på launchpad. Detta lär ge någon slags rätt och möjlighet att påverka, vad har jag ingen aning om.

På launchpad finns det grupper man kan gå med i/söka medlemskap i olika grupper.

För att skriva något i wikin måste man registrera sig igen.

osv

Det är för krångligt och för mycket registrerande för att det ska vara roligt att göra något. Är det någon som vet hur många ställen man kan registrera sig på? Det är inte konstigt att aktiviteten är (som det verkar) i det närmaste 0 överallt.

Det är inget tvång att läsa alla trådar i forumet. Om man väljer att använda ett fritt OS måste man inse att det görs på annat sätt med frivillig medverkan och engagemang och inte som andra OS som kommer ”färdiga” med några års mellanrum. Därför måste det finnas utrymme för att diskutera nyheter och kommande versioner i system och program.

Att kräva extra registeringar för att få lov att engagera sig/se innehåll tar effektivt död på engagemang.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av HakanS »

Pavel skrev:Inte fler registreringar och gömda delar!
Håller fullständigt med. Allt som diskuteras inom locot, såväl som alla supportfrågor ska vara synliga. Det är bl.a på detta sätt som vi får fler att engagera sig.
Pavel skrev:För att kunna posta i vissa delar måste man registrera sig på launchpad. Detta lär ge någon slags rätt och möjlighet att påverka, vad har jag ingen aning om.
Vi valde att enbart LoCo-medlemmar (d.v.s de som är medlemmar i locots launchpad-grupp) ska kunna skriva i forum-kategorin LoCo Sverige. Detta p.g.a att det var allt för många icke-medlemmar som skrev kontra-produktiva inlägg om locots verksamhet.
Pavel skrev:För att skriva något i wikin måste man registrera sig igen.
Det går bra att skriva i wikin utan att registrera sig.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av vulfgar »

Jag gillar inte heller stängda, osynliga delar. jag har väldigt svårt att tro att det skrämmer bort någon att det syns att det finns en utveckling av ubuntu, det torde väl snarare vara tvärtom. Håller också med om att det blir för joxigt med allt registrerande här och var.

Däremot är det i mitt tycke helt fel att fråga/diskutera sådant som rör utvecklingsversionen i övriga supportforumet, men det är väl inte så ofta som det händer. Möjligen kan man behöva hänvisa någon nybörjare till utvecklingsversion om denna har problem och sitter med ny hårdvara som saknar stöd i stabila verioner, men det är väl mer undantag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Alla dessa kommande versioner . . . .

Inlägg av fd.svensson »

Även om tråden handlar om att experimentera, så är det inte just experimentverkstaden den ska ligga i. Därför hitflyttad ;)
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Skriv svar

Återgå till "Forum"