Zeitgeist Spyware eller inte?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Zeitgeist Spyware eller inte?

Inlägg av Pink Panther »

"Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar."

"Zeitgeist is, indeed, a logging service, applications to share information"

Huruvida Zeitgeist är skadlig eller ej är ett omstritt ämne. Men att Zeitgeist kan användas till fel syfte är ett faktum.

En del användare ogillar Zeitgeist. Nedan följer en länk till en helt utmärkt guide för att avlägsna Zeitgeist om så önskas. Tydligen finns det några nackdelar med att avlägsna Zeitgeist, enligt författaren följande ( I removed it with no problems showing up except for losing gedit ). Jag har inte gedit i Linux Mint. Jag har Pluma så för mig vållade borttagning inga märkbara problem och för övrigt har inga andra tjänster/program påverkats för mig personligen. Med andra ord kan en borttagning av Zeitgeist eventuellt påverka andra tjänster/program.

Användaren av guiden är endast ansvarig själv. Guiden är förmodligen skriven för användare som har kunskapen att rätta till fel som eventuellt kan uppstå eller inte.

http://peppermintos.net/viewtopic.php?p=35160#p35160
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Zeitgeist Spyware eller inte?

Inlägg av HakanS »

OBS! Guiden som det länkas till handlar inte om Ubuntu

Att ta bort Zeitgeist i Ubuntu innebär att man tar bort funktionalitet i Unity!
http://askubuntu.com/questions/45548/di ... -zeitgeist
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Zeitgeist Spyware eller inte?

Inlägg av Pink Panther »

Det är vänligt av dig "HakanS" att du länkar till hur man "de-activating" Zeitgeist i "Unity".

"There is an easy way described here -- which does not include deleting any package, but simply de-activating the corresponding services."

Du hjälper alla "Unity" användare som inte vill ha tjänsten Zeitgeist.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Zeitgeist Spyware eller inte?

Inlägg av Christian Johansson »

Man kan väl komma rätt långt genom att helt enkelt gå in under Systeminställningar -> Integritet och sätta Spara aktiviteter till AV.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"