Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e Jan

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Peetra »

För att utveckla lite så har jag en vision enligt nedan:

Team Leader (TL)
Leda och inspirera alla inom den svenska Ubuntu gemenskapen.

Team Contact (TC) (tillika vice TL)
Ansiktet utåt gentemot andra "Ubuntu gemenskaper", press/media och andra organisationer/föreningar.

"Ledningsråd/Ledningsgrupp"
Består av totalt 6 engagerade. TL och TC samt de 4 gruppledarna till grupperna nedan.

De fyra grupperna
Teknik
- Ansvarar för drift, installation av system och hålla alla system uppdaterade.

Marknadsföring
- Ansvarar för marknadsföring på och utanför internet, all design och information som berör och förmedlas av gemenskapen.

Support
- Ansvarar för att enhetlig och professionell support ges via lämpliga kommunikationskanaler där behov finns.

Moderatorerna
- Ansvarar för att svenska Ubuntu gemenskapen lever upp till "Ubuntu Code of Conduct" i alla våra kommunikationskanaler.
Jag köper inte den christoffer, moderatorerna här har nog inget önskemål om att kicka folk på IRC eller tvärtom, nafallo har redan hand om den aktiva sändlistan och tänker defititivt inte ingå i någon moderatorsgrupp på forumet. (Vild gissning kanske, man kan ju alltid hoppas att han ändå skulle vilja. :P )

Teknikgruppen skulle kanske vara bra att införa, istället för serveradmins, då skulle den kunna innehålla några som har tillgång till servern och någon som kan kommunicera med dem och göra saker lättare för serveradmins... Men var ska dessa folk kommunicera? Jag har svårt att få kommunikationen attfungera med de som har tillgång till servern som det är nu, så jag skiter egentligen i grupp-indelning, bara vi sku få nåt gjort.
Senast redigerad av 1 Peetra, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Broder Tuck »

@ christoffer
Mycket bra. +1
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av christoffer »

Peetra skrev:
För att utveckla lite så har jag en vision enligt nedan:

Team Leader (TL)
Leda och inspirera alla inom den svenska Ubuntu gemenskapen.

Team Contact (TC) (tillika vice TL)
Ansiktet utåt gentemot andra "Ubuntu gemenskaper", press/media och andra organisationer/föreningar.

"Ledningsråd/Ledningsgrupp"
Består av totalt 6 engagerade. TL och TC samt de 4 gruppledarna till grupperna nedan.

De fyra grupperna
Teknik
- Ansvarar för drift, installation av system och hålla alla system uppdaterade.

Marknadsföring
- Ansvarar för marknadsföring på och utanför internet, all design och information som berör och förmedlas av gemenskapen.

Support
- Ansvarar för att enhetlig och professionell support ges via lämpliga kommunikationskanaler där behov finns.

Moderatorerna
- Ansvarar för att svenska Ubuntu gemenskapen lever upp till "Ubuntu Code of Conduct" i alla våra kommunikationskanaler.
Jag köper inte den christoffer, moderatorerna här har nog inget önskemål om att kicka folk på IRC eller tvärtom, nafallo har redan hand om den aktiva sändlistan och tänker defititivt inte ingå i någon moderatorsgrupp på forumet. (Vild gissning kanske, man kan ju alltid hoppas. :P )

Teknikgruppen skulle kanske vara bra att införa, istället för serveradmins, då skulle den kunna innehålla några som har tillgång till servern och någon som kan kommunicera med dem och göra saker lättare för serveradmins... Men var ska dessa folk kommunicera? Jag har svårt att få kommunikationen attfungera med de som har tillgång till servern som det är nu, så jag skiter egentligen i grupp-indelning, bara vi sku få nåt gjort.
Jag vet inte om du missförstår mig eller ej men jag ska försöka förklara lite bättre.

Om vi tar moderatorgruppen som exempel så ser jag inte att alla moderatorerna är aktiva i alla kommunikationskanalerna. En moderator är en som håller ordning och reda i ett forum, i en debatt, i en diskussion, i ett möte, i en IRC-kanal, i en sändlista osv.

Det som är gemensamt är att alla moderatorer här på forumet, irc-ops eller administratörer av sändlistor måste fatta beslut på samma grunder(värdegrunder). Om en person förstör på forumet så ska gemenskapen inte låta denna person få förstöra aktivt fler gånger i andra kommunikationskanaler. Konsekvent beslut från gemenskapen.

Ett sätt som jag ser att moderatorgruppen skulle kunna fungera är att varje vecka sammanträder alla som är med tillsammans med TL(för att denne person är vald av hela gemenskapen) för att gå igenom veckans avstängningar för att fastslå dem eller avslå dem gemensamt. Samt belysa eventuella andra problem. Bara en idé.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

En Broder Tuck skrev:@ christoffer
Mycket bra. +1
Håller med.

Speciellt gillade jag tanken på en ledningsgrupp. Det löser nog mycket av internkommunikationen och eventuellt gnissel mellan grupperna.

Har gruppen ingen uttalad gruppledare får helt enkelt gruppen utse en representant i ledningsgruppen.

Teknikgruppen uppfattar jag som att den både innehåller serveradmins och tekniskt ansvar för forum, wiki, CMS och vad vi nu kan ha behov av för något -- eller har jag fattat fel?

Sen får man kanske kompromissa angående moderatorergruppen och IRC, men det är en småsak.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av vulfgar »

Spontant gillar jag också christoffers förslag. Jag tror det är bra med en TL som kan fatta beslut ibland, tror att det behövs och dessutom kan ju TL och TC täcka upp lite för varann vid behov.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

Det var i princip såhär den organisation med TL/TC var tänkt att fungera, dvs med en ledningsgrupp bestående att en representant från vajre grupp. Jag listade då speciellt representation för marknadsföring och support eftersom det inte fanns några såna grupper då. Jag var kanske lite otydlig då när jag skrev ner förslaget då det ju var i elfte timmen och valet av ny organisation redan startat. Men det är ju aldrig försent :)

När det gäller kommunikation som är verksamhetens puls så finns det olika lösningar. Idag är vi inte så många aktiva totalt i grupperna, så en lösning kan vara ett "verksamhetstavla". Det är helt enkelt en dold tavla (kategori) där alla gruppmedlemmar har läs- och skrivaccess. På så sätt har vi "tillfälligt" löst kommunikationskanalen och alla kan nå alla där. Det bör fungera bra om vi inte är allför många, sen också ett bra sätt att hålla alla i verksamheten kontinuerligt informerade om vad som sker. Detta är ett förslag på hur vi får igång kommunikationen till dess vi hittar andra lösningar.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

Bowmore skrev:
När det gäller kommunikation som är verksamhetens puls så finns det olika lösningar. Idag är vi inte så många aktiva totalt i grupperna, så en lösning kan vara ett "verksamhetstavla". Det är helt enkelt en dold tavla (kategori) där alla gruppmedlemmar har läs- och skrivaccess. På så sätt har vi "tillfälligt" löst kommunikationskanalen och alla kan nå alla där. Det bör fungera bra om vi inte är allför många, sen också ett bra sätt att hålla alla i verksamheten kontinuerligt informerade om vad som sker. Detta är ett förslag på hur vi får igång kommunikationen till dess vi hittar andra lösningar.
Bra, men ska det täcka både dolt internsnack och information utåt får det ju vara två olika tavlor per grupp, men det är väl en kakbit att fixa.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Bra, men ska det täcka både dolt internsnack och information utåt får det ju vara två olika tavlor per grupp, men det är väl en kakbit att fixa.
Informationen utåt är något som varje grupp får lösa. Antingen väljer man att informera i LoCo-tavlan eller så har t.ex varje grupp en egen underkategori där där de informerar om saker och ting till alla i gemenskapen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

Bowmore skrev:
Urban Anjar skrev:Bra, men ska det täcka både dolt internsnack och information utåt får det ju vara två olika tavlor per grupp, men det är väl en kakbit att fixa.
Informationen utåt är något som varje grupp får lösa. Antingen väljer man att informera i LoCo-tavlan eller så har t.ex varje grupp en egen underkategori där där de informerar om saker och ting till alla i gemenskapen.
En sak som kan vara viktig för alla "officiella" att tänka på är att på ett tydligt sätt markera skillnaden mellan vad som är beslut eller andra officiella uttalanden och sådant som mer handlar om att man "tänker högt" och vill sondera terrängen. Jag vet att jag missade det några gånger på min tid.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

Jo, ibland är man t.ex ute efter feedback från medlemmarna.

När det gäller en gemensam "verksamhetstavla" så ger den bl.a tranparens i verksamheten. Sen om det finns bromsklossar som vissa hävdar, brist på viss kompentens, etc, så lär det också märkas och iom det så går detta också att lösa.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Pink Panther »

Tas bort för de hamnade i fel tråd.

//PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 16 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av mghg »

Av döma av de senaste inläggen så har Christoffers förslag fått mycket bifall och i stort gillar jag också det.

Dock har jag en invändning och det är att om man ser till existerande grupper så har marknadsföringsgruppen ingen (eller nästan ingen) verksamhet. Däremot så har översättargruppen en lång historia av betydande verksamhet, och redaktionen för ubuntunyheter gör sitt bästa för att hålla igång ett kontinuerligt flöde.

Nu kan vi givetvis inte ha det så att ledningsgruppen skall svälla okontrollerat så fort det startas en ny grupp, och givetvis är marknadsföring ett mycket viktigt ämne. Men ser man till nuvarande verksamhet så är förslaget på ledningsgrupp inte i balans med vilka grupper som är aktiva.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Peetra »

Urban Anjar skrev: Bra, men ska det täcka både dolt internsnack och information utåt får det ju vara två olika tavlor per grupp, men det är väl en kakbit att fixa.
Alla i LoCot vill inte ha nån forumsgrupp, det borde vi absolut ta i hänsyn. Jag är eld och lågor över att supportgruppen valde att engagera sig här på forumet, men hur blir det med resten? ??? Vi har fått kritik över att vi lever för mycket enbart på forumet, så det ska vara alldeles okej att jobba med det man är intresserad av, utan att delta i forumverksamheten.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av vulfgar »

mghg skrev:Av döma av de senaste inläggen så har Christoffers förslag fått mycket bifall och i stort gillar jag också det.

Dock har jag en invändning och det är att om man ser till existerande grupper så har marknadsföringsgruppen ingen (eller nästan ingen) verksamhet. Däremot så har översättargruppen en lång historia av betydande verksamhet, och redaktionen för ubuntunyheter gör sitt bästa för att hålla igång ett kontinuerligt flöde.

Nu kan vi givetvis inte ha det så att ledningsgruppen skall svälla okontrollerat så fort det startas en ny grupp, och givetvis är marknadsföring ett mycket viktigt ämne. Men ser man till nuvarande verksamhet så är förslaget på ledningsgrupp inte i balans med vilka grupper som är aktiva.
Där har du helt klart en poäng. översättning bör givetvis vara en egen grupp, eller kanske en undergrupp i en huvudgrupp som jobbar uppstream med olika undergrupper, tex en för översättning och kanske en för buggrapportering och/eller annat.

Nyheter skulle möjligtvis kunna hänföras som undergrupp till marknadsföring?

Jag tror att det kan vara bra att ha ett antal huvudgrupper som inte är alltför många och övriga grupper som undergrupper till dessa. Sen är det upp till alla inom en viss huvudgrupp inkl samtliga undergrupper att utse vem som ska ingå i ledningsgruppen.

Om det dyker upp grupper som inte går att plocka in under befintliga huvudgrupper så får man väl ta ställning till hur man ska hantera det då.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 17 gånger.
Anledning: ändrade lite för att förtydliga
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av christoffer »

mghg skrev:Av döma av de senaste inläggen så har Christoffers förslag fått mycket bifall och i stort gillar jag också det.

Dock har jag en invändning och det är att om man ser till existerande grupper så har marknadsföringsgruppen ingen (eller nästan ingen) verksamhet. Däremot så har översättargruppen en lång historia av betydande verksamhet, och redaktionen för ubuntunyheter gör sitt bästa för att hålla igång ett kontinuerligt flöde.

Nu kan vi givetvis inte ha det så att ledningsgruppen skall svälla okontrollerat så fort det startas en ny grupp, och givetvis är marknadsföring ett mycket viktigt ämne. Men ser man till nuvarande verksamhet så är förslaget på ledningsgrupp inte i balans med vilka grupper som är aktiva.
Jag tror det bästa är att hitta en övergripande struktur först med hur många vi vill ha i ledningsgruppen samt vilka de övergripande grupperna ska vara(ansvarsområde och namn). Sedan får alla grupper/undergrupper fundera fram en motivering till "vart" de vill tillhöra. Översättning kan jag se som både teknisk undergrupp och support undergrupp men det är inte min puck att avgöra det får de som är aktiva där avgöra.

En annan fundering jag har efter en natts sömn är att 6 personer i ledningsgruppen känns som en för mycket. Det finns två varianter som jag ser på detta och det är att sätta TL som ansvarig för moderatorgruppen alternativt TC som ansvarig för marknadsföringsgruppen. Detta skulle leda till att endast 5 sitter med i ledningsgruppen vilket jag ser som ett ganska bra antal valda personer.

Dock känner jag att det börjar närma sig allt för mycket detaljnivå och känner mig nöjd om vi kan hitta någon liknande övergripande lösning som detta på mötet på onsdag. Ses där!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Jag får intrycket av de senaste organisationsförslagen att de går ut på att hantera konflikter. Som om detta är locots verksamhet.
Vad vi bör fokusera på är hur vi på bästa sätt får folk att engagerade i arbetet att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen. Att införa någon sorts hierarki i arbetsgrupperna gör det hela bara mer komplicerat. Som Bowmore sa; "Här bygger vi inte pyramider utan är en platt organisation."
En arbetsgrupp består av personer som gemensamt arbetar med någonting. Att skapa en loco-ledning utifrån några sorters "fiktiva" huvudgrupper tror jag inte kommer att hålla, av den enkla anledningen att gruppers och personers engagemang går i vågor.

Jag har skrivit det tidigare, men skriver det igen. Om vi fokuserar mindre på kontroll och mer på hur man hjälper till, så är det lättare att se hur loco-grupperna bör organiseras.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:Jag får intrycket av de senaste organisationsförslagen att de går ut på att hantera konflikter. Som om detta är locots verksamhet.
Vad vi bör fokusera på är hur vi på bästa sätt får folk att engagerade i arbetet att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen. Att införa någon sorts hierarki i arbetsgrupperna gör det hela bara mer komplicerat. Som Bowmore sa; "Här bygger vi inte pyramider utan är en platt organisation."
En arbetsgrupp består av personer som gemensamt arbetar med någonting. Att skapa en loco-ledning utifrån några sorters "fiktiva" huvudgrupper tror jag inte kommer att hålla, av den enkla anledningen att gruppers och personers engagemang går i vågor.

Jag har skrivit det tidigare, men skriver det igen. Om vi fokuserar mindre på kontroll och mer på hur man hjälper till, så är det lättare att se hur loco-grupperna bör organiseras.
Låter jättebra, men det är ju bullshit. Titta på portalen. Den ser ut som crap och jag kan lösa det, men jag tillåts inte. Så det är ju inte sant det du skriver. Du vägrar släppa in nån där, det vet vi ju sen länge...

Jag är 100% säker på, att om vi inte gör en riktig omorganisation från scratch så står vi fprtfarande här och stampar om ett år. Och sett till historien är jag rätt säker på att det blir så också...
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av christoffer »

HakanS skrev:Jag får intrycket av de senaste organisationsförslagen att de går ut på att hantera konflikter. Som om detta är locots verksamhet.
Då ser vi på det på olika sätt. Organisationsförslaget ser jag som en minimal struktur för att ha någon stabilitet över huvud taget. En stabil grund ger tydliga ramar inom vart alla kan engagera sig. Som jag upplever det just nu är det väldigt rörigt, jag vet inte vart jag ska hänvisa andra personer som vill engagera sig.
HakanS skrev:Vad vi bör fokusera på är hur vi på bästa sätt får folk att engagerade i arbetet att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen. Att införa någon sorts hierarki i arbetsgrupperna gör det hela bara mer komplicerat. Som Bowmore sa; "Här bygger vi inte pyramider utan är en platt organisation."
En arbetsgrupp består av personer som gemensamt arbetar med någonting. Att skapa en loco-ledning utifrån några sorters "fiktiva" huvudgrupper tror jag inte kommer att hålla, av den enkla anledningen att gruppers och personers engagemang går i vågor.
Jag ser detta som en väldigt platt organisation. En ledningsgrupp med ordförande och gruppledare över väldigt breda huvudgrupper. Ett fåtal som ser till att svenska Ubuntu gemenskapen rullar vidare och inte tappar takten.

När(Om) denna organisation kommer på plats kan de som är gruppledare väldigt enkelt leda sina grupper med det dem har valt att engagera sig i. Om jag får kontakt med någon som vill skapa affischer/posters då vet jag direkt att jag ska informera marknadsföringsgruppens gruppledare om att jag har en intresserad person som vill göra affischer.
HakanS skrev:Jag har skrivit det tidigare, men skriver det igen. Om vi fokuserar mindre på kontroll och mer på hur man hjälper till, så är det lättare att se hur loco-grupperna bör organiseras.
Fördelen som jag ser det med dessa övergripande grupper är att gemenskapen inte behöver ändra om i struktur speciellt ofta utan kan lägga vår energi på att just engagera och hjälpa flera. Om vi specificerar för mycket i detalj måste strukturfrågor komma upp till diskussion flera gånger per år.

Om vi istället har huvudgrupper med större ansvarsområden, som du skriver "fiktiva huvudgrupper", så kan vi snabbt placera in nya grupperingar/engagerade personer i någon av de befintliga där de passar bäst. De grupper som blir inaktiva markerar vi som "inaktiva" men det påverkar inte sammansättningen i ledningsgruppen på något sätt för sammansättningen är inte starkt kopplad till någon specifik gruppering.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

christoffer skrev:Då ser vi på det på olika sätt. Organisationsförslaget ser jag som en minimal struktur för att ha någon stabilitet över huvud taget. En stabil grund ger tydliga ramar inom vart alla kan engagera sig.
Det är delvis detta jag är emot. Att det blir för statiskt. Om man vill starta ett nytt projekt som inte finns innan, så ska man inte först behöva fundera på inom vilken organisation detta projekt ska inordna sig.
christoffer skrev:En ledningsgrupp med ordförande och gruppledare över väldigt breda huvudgrupper. Ett fåtal som ser till att svenska Ubuntu gemenskapen rullar vidare och inte tappar takten.
Det ansvaret kan aldrig ligga på ett fåtal.
christoffer skrev:Om jag får kontakt med någon som vill skapa affischer/posters då vet jag direkt att jag ska informera marknadsföringsgruppens gruppledare om att jag har en intresserad person som vill göra affischer.
Information om vilka projekt som pågår finns här https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt .
Vill någon göra något som inte finns med på projektsidan så är det bara att göra det.
christoffer skrev:De grupper som blir inaktiva markerar vi som "inaktiva" men det påverkar inte sammansättningen i ledningsgruppen på något sätt för sammansättningen är inte starkt kopplad till någon specifik gruppering.
I ditt förslag är det ju i alla fall väldigt starkt kopplat till specifika grupperingar (teknik, marknadsföring, support och moderatorerna).
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:Jag får intrycket av de senaste organisationsförslagen att de går ut på att hantera konflikter. Som om detta är locots verksamhet.
Ser man på vår historia kan man konstatera att det finns ett visst behov av det. Det har funnits många och skilda viljor och vi har varit skitkassa på att hantera det. Allt från auktoritära metoder till laissez faire har prövats liksom allehanda maktdelningsprinciper.

Kan vi hantera de konfilikter som finns och har funnits kanske arbetsglädje och känsla för Ubuntu återkommer. Jag tror här att det är superviktigt att poängtera tydligt att det just är Ubuntu och dess derivat vi håller på med (inklusive dess filosofi) och inte Linux eller GNU i största allmänhet.

Sen tror jag inte att en organisation ska vara ristad i sten. Låt oss sätta en modell, pröva den och justera efterhand om inte karta och verklighet stämmer riktigt.

Jag upplever inte Christoffers förslag som särskilt kontrollfokuserat, men liten aning av den varan behövs nog faktiskt för att se till att alla jobbar åt någorlunda samma håll och inte minst att själva verksamheten får det stöd den kan begära.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"