Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e Jan

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av christoffer »

Bowmore skrev:
christoffer skrev:
HakanS skrev:Det ansvaret kan aldrig ligga på ett fåtal.
Detta är jag inte med på. Delat ansvar är för mig inget ansvar. Ansvar kan endast ligga på en enskild. I tidigare förslag jag hade skrivit var det TL som ordförande för ledningsgruppen som hade ansvaret. Jag är som sagt inte inne på ledningsgruppskonstellationen längre men just biten om ansvar tror jag vi behöver föra en dialog om för att hitta samsyn.
Jag förstår vad HakanS skriver och håller med honom. Du förordar en toppstyrning vilket kommer att skapa problem. Fungerar på ett företag men knappast i en gemenskap. När du talar om ansvar så jämför du t.ex med en styrelse där ordförande är ytterst ansvarig. Notera dock att det är styrelsen som tar besluten inte ordföranden. Ordföranden har endast utslagsröst när man inte når majoritet. Notera också att detta är en gemenskap baserad på frivillighet.
Nej, toppstyrning för mig är när en person kör över alla medlemmar jämt och ständigt det är inte samma sak som att ge mandat till en person att kunna leda vad det är nu som ska ledas.
Bowmore skrev:
christoffer skrev:Det bästa sättet att få andra engagerade är att visa upp egen glädje och eget engagemang, det smittar av sig.
Det är en av flera faktorer. Trivsel, miljö, öppenhet, transparens är andra viktiga faktorer.


Slutligen skulle jag vilja att du med ett ord beskriver den viktigaste egenskapen hos en TL enligt din mening.
Ledare
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

christoffer skrev:Nej, toppstyrning för mig är när en person kör över alla medlemmar jämt och ständigt
För mig i dess negativa bemärkelse är det oftast ett resultat av ett dåligt ledarskap.

På ett företag kompenseras detta bl.a genom att ge teamledaren en chefsroll. I en gemenskap som denna så fungerar inte det av naturliga skäl så här är ledaregenskaperna än viktigare.
christoffer skrev:det är inte samma sak som att ge mandat till en person att kunna leda vad det är nu som ska ledas.
Behöver inte vara men kan vara beroende på typ av mandat.
christoffer skrev:
Bowmore skrev:Slutligen skulle jag vilja att du med ett ord beskriver den viktigaste egenskapen hos en TL enligt din mening.
Ledare
Ledare är ingen ledaregenskap utan en roll.

Mitt svar: Lyssna


Ytterligare några frågor:
- Vad ger en gruppering av olika intressegrupper, t.ex teknikgruppen, för mervärde till verksamheten?
- Vilken roll har teknikgruppen?
- Vad löser ditt förslag till omorganisation för problem som inte kan lösas i den nuvarande?
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av christoffer »

Bowmore skrev:
christoffer skrev:
Bowmore skrev:Slutligen skulle jag vilja att du med ett ord beskriver den viktigaste egenskapen hos en TL enligt din mening.
Ledare
Ledare är ingen ledaregenskap utan en roll.

Mitt svar: Lyssna
Självklart är ledare ingen egenskap men det är det bästa samlingsnamnet jag kan hitta på vad jag ser en Team leader för svenska ubuntu gemenskapen som. Ledare är betydligt bättre än att vara chef, i mina ögon. Ett ord kommer inte speciellt långt, en ledare kan bestå av många kombinationer av bra och dåliga egenskaper som gör den personen till en bra ledare i detta sammanhang.
Bowmore skrev:Ytterligare några frågor:
- Vad ger en gruppering av olika intressegrupper, t.ex teknikgruppen, för mervärde till verksamheten?
- Vilken roll har teknikgruppen?
- Vad löser ditt förslag till omorganisation för problem som inte kan lösas i den nuvarande?
För att förtydliga så är jag inte inne på detta spår längre. Som står i tidigare inlägg har jag slopat tänket med ledningsgrupp och då även huvudgrupperna. Jag är endast inne på att välja TL och TC och grupperna styrs via projektsidan och intresse.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

Om jag tolkar dig rätt så är du inte längre för en omorganisation vilket isf är bra och ett steg i rätt riktning :)

När det gäller beslutsprocesser så är det de aktiva i verksamheten som måste committas. Ett sätt att uppnå detta är med en ledningsgrupp (eller vad vi väljer att kalla det) som representerar verksamheten.

TL för mig är en visionär och inspiratör som också fångar upp bra tankar och idéer hos medlemmarna och försöker förankra dessa i verksamheten. Dessutom finns det mycket annat en TL måste ta tag i. Exempel är öppenhet, transparens, kommunikation, information både internt i verksamheten och externt ut mot övriga medlemmar. Idag tror jag många upplever verksamheten lite som en skyddad verkstad vilket varken är bra eller skapar förtroende och engagemang hos medlemmarna. TLs mandat är en röst i ledningsgruppen. Dessutom har TL en extra röst, sk utslagsröst, som h*n kan men inte måste utnyttja.

Kan du uppnå commitment i verksamheten på något annat sätt så är jag villig att lyssna för utan commitment så blir inget gjort.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:TL för mig är en visionär och inspiratör som också fångar upp bra tankar och idéer hos medlemmarna och försöker förankra dessa i verksamheten.
Dessutom finns det mycket annat en TL måste ta tag i. Exempel är öppenhet, transparens, kommunikation, information både internt i verksamheten och externt ut mot övriga medlemmar. Idag tror jag många upplever verksamheten lite som en skyddad verkstad vilket varken är bra eller skapar förtroende och engagemang hos medlemmarna.
Vilka är medlemmarna, och vad är verksamheten i detta ditt resonemang?
Bowmore skrev:Kan du uppnå commitment i verksamheten på något annat sätt så är jag villig att lyssna för utan commitment så blir inget gjort.
Vad är det för åtaganden som måste göras?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Vilka är medlemmarna, och vad är verksamheten i detta ditt resonemang?
Medlemmar är vi ju givetvis alla :)

Medlemmar kan bilda gemenskaper i gemenskapen baserat på ett visst intresse/kunskap.

LoCot ser till ett behov, har visioner nedbrutet i missioner. Vilka kunskaper (skills) behöver LoCot för att förverkliga sina missioner? Medlemmar med de kunskaperna bildar teams/grupper som då skapar det fundament som jag kallar "verksamheten".
HakanS skrev:Vad är det för åtaganden som måste göras?
Att låta "verksamheten" vara delaktig i besluten.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:
Bowmore skrev:När det gäller beslutsprocesser så är det de aktiva i verksamheten som måste committas. Ett sätt att uppnå detta är med en ledningsgrupp (eller vad vi väljer att kalla det) som representerar verksamheten.
...
Kan du uppnå commitment i verksamheten på något annat sätt så är jag villig att lyssna för utan commitment så blir inget gjort.
HakanS skrev:Vad är det för åtaganden som måste göras?
Att låta "verksamheten" vara delaktig i besluten.
Det är möjligt att det beror på att timmen är sen, men jag fattar inte alls vad du menar med "committa" i det du skriver. Kan du vara snäll och skriva med svenska ord istället.
Bowmore skrev:LoCot ser till ett behov, har visioner nedbrutet i missioner. Vilka kunskaper (skills) behöver LoCot för att förverkliga sina missioner? Medlemmar med de kunskaperna bildar teams/grupper som då skapar det fundament som jag kallar "verksamheten".
Jag tyder detta som att du skiljer på locot och medlemmarna. Jag tycker även att du gör gemenskapen mer komplex än vad den är, genom att resonera i termer av loco-visioner och missioner som ska bemannas och genomföras.
Jag ser det istället som att gemenskapen består av medlemmar som på olika sätt vill göra något för Ubuntu och gemenskapen i stort. Låt folk få göra det de känner för.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Det är möjligt att det beror på att timmen är sen, men jag fattar inte alls vad du menar med "committa" i det du skriver. Kan du vara snäll och skriva med svenska ord istället.
Att få acceptans hos de som berörs av beslutet.
HakanS skrev:Jag tyder detta som att du skiljer på locot och medlemmarna. Jag tycker även att du gör gemenskapen mer komplex än vad den är, genom att resonera i termer av loco-visioner och missioner som ska bemannas och genomföras.
Hmm, om vi inte har missioner så kan vi inte sätta mål. Har vi inga mål så lär vi bli kvar på ruta ett. Det är ett problem vi har idag och som också LoCo Council har noterat med sitt 'Not approved'.
HakanS skrev:Jag ser det istället som att gemenskapen består av medlemmar som på olika sätt vill göra något för Ubuntu och gemenskapen i stort.
Japp, gemenskapen är våra medlemmar.
HakanS skrev:Låt folk få göra det de känner för.
Förhoppningsvis gäller detta också de engagerade som gör jobbet för att uppnå satta mål.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:Hmm, om vi inte har missioner så kan vi inte sätta mål. Har vi inga mål så lär vi bli kvar på ruta ett. Det är ett problem vi har idag och som också LoCo Council har noterat med sitt 'Not approved'.
Nja. Vad LoCo Council reagerade på var att vi inte hade någon verksamhet förutom supporten i forumet, samt att vi inte hade några loco-möten.
Vad gäller vision och uppdrag så anser jag att det är fel väg att gå, att börja med ta fram dessa och sedan försöka få tag på personer som ska jobba med detta.
Jag anser att man ska göra tvärt om. Låt folk samarbeta med det de anser vara viktigt. Det är gruppens deltagare som har visioner. Det är de som definierar sitt uppdrag och sätter sina mål.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av ycc »

Jag respekterar er diskussion och hoppas ni kommer fram till något bra.

Ibland undrar jag dock om vi inte ibland försöker skapa en struktur INNAN vi har en aktivitet. Det är svårt att strukturera något som inte existerar. Då blir det mest en massa teoretiska diskussioner.

Dels finna många tidigare grupper utan aktivitet, vad jag vet, vilka skapades av Crying Freeman. Nu har det, vad jag fattar, skapats ännu fler grupper.

Vad vi har (support, server, översättning, portal ...) funkar utan några av dessa grupper

Varför inte slopa alla grupper som inte har aktivitet (dvs nästan samtliga) och skapa grupper när idéer och frivilliga finns.

TL avgör när det skall tillsättas grupper och väljs var 6:e månad.

OK, det är lätt att komma med förenklade lösningar, men jag ville i alla fall skriva detta.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Dels finna många tidigare grupper utan aktivitet, vad jag vet, vilka skapades av Crying Freeman. Nu har det, vad jag fattar, skapats ännu fler grupper.
Vad vi har (support, server, översättning, portal ...) funkar utan några av dessa grupper
Varför inte slopa alla grupper som inte har aktivitet (dvs nästan samtliga) och skapa grupper när idéer och frivilliga finns.
Jag vet inte vad det är för grupper du menar, som inte har någon aktivitet. De grupper som finns idag är: Översättning, Marknadsföring, Support, Ubuntunyheter, Webbplats och Webbplatsens design.
se https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt
ycc skrev:TL avgör när det skall tillsättas grupper och väljs var 6:e månad.
Varför ska TL avgöra om några personer ska få göra något för Ubuntu?
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av ycc »

Du nämner:
Marknadsföring, Support, Ubuntunyheter, Webbplats och Webbplatsens design
- Fem grupper

Klickar jag kontrollpanel , profil finner jag följande användargrupper
Projekt bloggnärvaro
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt bloggplaneten
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt deployment
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt migrera wiki
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt radioprogram
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt riksdagen
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt videodokumentation
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
puns grupp
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
- Åtta grupper

Finns det verkligen tretton grupper med aktivitet?

Jag tror det vore bra om grupperna regelbundet redogjorde för aktuell aktivitet.

Att man skall ansöka hos TL hade jag hoppats göra att man skulle veta vart man skulle vända sig om man har en idé och ev. behöver tillgång till någon resurs av typen bandbredd, forumtavla etc. Då måste det finnas ett enkelt och snabbt sätt att komma igång genom att en person fattar beslutet.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Klickar jag kontrollpanel , profil finner jag följande användargrupper
Projekt bloggnärvaro
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt bloggplaneten
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt deployment
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt migrera wiki
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt radioprogram
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt riksdagen
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
Projekt videodokumentation
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
puns grupp
Detta är en öppen grupp, användare kan ansöka om medlemskap.
- Åtta grupper
Detta är användargrupper i forumet, och har inget med locots arbetsgrupper att göra. Det var en forumadministrativ grej som användes tidigare.
ycc skrev:Jag tror det vore bra om grupperna regelbundet redogjorde för aktuell aktivitet.
Tanken är att detta ska ske på projektens wiki-sida samt på loco-mötena.
ycc skrev:Att man skall ansöka hos TL hade jag hoppats göra att man skulle veta vart man skulle vända sig om man har en idé och ev. behöver tillgång till någon resurs av typen bandbredd, forumtavla etc. Då måste det finnas ett enkelt och snabbt sätt att komma igång genom att en person fattar beslutet.
Behöver projektet hjälp med något forumtekniskt så vänder de sig till forumadmin. Behöver de serverhjälp så vänder de sig till serveradmin. Vet de inte vart de ska vändas sig så finns ju locots kontaktperson som kan vägleda.
Sedan är det ju inte säkert att forum- eller server-admin. (eller vem det nu vara månde) omedelbar kan hjälpa till.
Däremot ser jag inget behov av att behöva me om lov för att få sätta igång med något.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av ycc »

Jag lyckades inte hitta gruppernas Wiki-sidor, var finns de? (Att bara redovisa via irc räcker inte tycker jag i alla fall. Redovisning på webben måste finnas, anser jag.) Var klickar jag om jag t.ex. vill se vad support eller marknadsföring sysslar med just nu. Hur tar jag reda på skillnaderna mellan grupperna Webbplats och Webbplatsens design. Var tar jag reda på vilka medlemmar grupperna har?

- - -
Håkan skrev:
Detta är användargrupper i forumet, och har inget med locots arbetsgrupper att göra. Det var en forumadministrativ grej som användes tidigare.
- - -
Det är inte så lätt att se skillnaden för den som inte är administrationsexpert utan vara vill genomföra en idé Ta bort de grupper som inte redoivisar aktivitet.

Det jag önskar åstadkomma med att man skall kunna ansöka om resurser hos TL är en snabbare handläggning. Att kunna ta hand om de idéer som uppstår. Att fokusera på de aktuella idéerna istället för på att skapa organisationsstruktur som lätt kan övergå i inaktiva grupper.

- - -
Håkan skrev:
Behöver projektet hjälp med något forumtekniskt så vänder de sig till forumadmin. Behöver de serverhjälp så vänder de sig till serveradmin.
- - -
Forumadmin eller serveradmin är ju inte tillsatta genom val och inte för att lägga upp långsiktig planering av aktiviteterna. Där tror jag absolut TL måste ha sista ordet.

- - -
Håkan skrev:
Däremot ser jag inget behov av att behöva me om lov för att få sätta igång med något.
- - -
Jag undrar nästan om du misstolkar mig medvetet, Håkan? Jag försökte ju förklara. Självklart skall man inte ha tillstånd av TL för att starta projekt. Men jag tror TL är den som skall ha sista ordet när det gäller vilka ev. resurser som projektet skall tilldelas.

Måste sticka nu, tyvärr. Återkommer.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Nja. Vad LoCo Council reagerade på var att vi inte hade någon verksamhet förutom supporten i forumet, samt att vi inte hade några loco-möten.
Det var det jag menade, dvs så här har det sett ut sedan starten. LoCo Council har högre förväntningar för att vi ska få kalla oss för ett LoCo. En förväntning är att vi bidrar tillbaks till Ubuntu Community.
HakanS skrev:Vad gäller vision och uppdrag så anser jag att det är fel väg att gå, att börja med ta fram dessa och sedan försöka få tag på personer som ska jobba med detta.
Jag anser att man ska göra tvärt om. Låt folk samarbeta med det de anser vara viktigt. Det är gruppens deltagare som har visioner. Det är de som definierar sitt uppdrag och sätter sina mål.
Jo, det är en typ av gemenskap men frågan är då hur en sån gemenskap tar steget upp till att bli ett godkänt LoCo igen.

Sen blir jag fundersam när du säger att LoCo Sverige inte ska ha några visioner utan att det är upp till varje grupp.
ycc skrev:Ibland undrar jag dock om vi inte ibland försöker skapa en struktur INNAN vi har en aktivitet. Det är svårt att strukturera något som inte existerar. Då blir det mest en massa teoretiska diskussioner.
Helt rätt, finns inget intresse så finns ingen aktivitet. Finns intresse så är inte det en garanti för att det skapas en aktivitet. Sen kan man ju skapa ett intresse för att t.ex få en aktivitet. Om LoCot inte tar initiativ här utan lägger det ansvaret på den enskilde medlemmen så lär inte speciellt mycket hända. Sen är frågan, har vi aktiviteter bland våra medlemmar som inte syns men som LoCo Council gärna vill se? I så fall hur synliggör vi dem?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Jag lyckades inte hitta gruppernas Wiki-sidor, var finns de?
Var klickar jag om jag t.ex. vill se vad support eller marknadsföring sysslar med just nu. Hur tar jag reda på skillnaderna mellan grupperna Webbplats och Webbplatsens design. Var tar jag reda på vilka medlemmar grupperna har?
Som jag skrev lite högre upp, så finns projektens wiki-sidor som länkar på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt
ycc skrev:Jag undrar nästan om du misstolkar mig medvetet, Håkan? Jag försökte ju förklara. Självklart skall man inte ha tillstånd av TL för att starta projekt. Men jag tror TL är den som skall ha sista ordet när det gäller vilka ev. resurser som projektet skall tilldelas.
Då får du nog förklara vad du menar när du skriver "TL avgör när det skall tillsättas grupper".
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:Jo, det är en typ av gemenskap men frågan är då hur en sån gemenskap tar steget upp till att bli ett godkänt LoCo igen.
När vi anser att vi gör vad som förväntas av ett loco så hör vi av oss till LoCo Council, så får de avgöra om vi platsar. All aktivitet inom locot sker utifrån att det finns personer som VILL göra något för Ubuntu. Vi kan inte tvinga folk till aktiviteter med syfter att vi ska bli godkänt loco.
Bowmore skrev:Sen blir jag fundersam när du säger att LoCo Sverige inte ska ha några visioner utan att det är upp till varje grupp.
Vi kom ju fram till att locot ÄR medlemmarna. Medlemmarna är engagerade i olika grupper som genomför olika aktiviteter. Grupperna visioner är alltså locots visioner.
Bowmore skrev:Sen kan man ju skapa ett intresse för att t.ex få en aktivitet. Om LoCot inte tar initiativ här utan lägger det ansvaret på den enskilde medlemmen så lär inte speciellt mycket hända.
Visst kan man ha ett "brainstorm"-möte med förslag på aktiviteter, men till syvende og sidst handlar det ändå om att enskilda individer måste VILJA göra något.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:När vi anser att vi gör vad som förväntas av ett loco så hör vi av oss till LoCo Council
Vad anser du själv förväntas med tanke på deras svar?
HakanS skrev:Vad LoCo Council reagerade på var att vi inte hade någon verksamhet förutom supporten i forumet, samt att vi inte hade några loco-möten.
Hur ser du t.ex på detta krav?
The team should have a good roadmap and a good set of goals that they want to achieve, The Approved status is only a confirmation of their effort and it is also a commitment for further community activity.
Källa: What is Expected of the LoCo Team?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:Vad anser du själv förväntas med tanke på deras svar?
Att vi har fler aktiva medlemmar och aktiviteter. T.ex marknadsföring ute bland folk, releasefester, bugg-rapportering, support, dokumentation och översättning. Vidare; Att dessa aktiviteter är dokumenterade samt att vi har någorlunda regelbundna loco-möten.
Bowmore skrev:Hur ser du t.ex på detta krav?
The team should have a good roadmap and a good set of goals that they want to achieve, The Approved status is only a confirmation of their effort and it is also a commitment for further community activity.
Källa: What is Expected of the LoCo Team?
Det är ett vettigt krav eftersom gemenskapens aktiviteter är en ständigt pågående process. Man ska inte kunna slå sig till ro och leva på tidigare meriter.
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av christoffer »

Bowmore skrev:Om jag tolkar dig rätt så är du inte längre för en omorganisation vilket isf är bra och ett steg i rätt riktning :)

När det gäller beslutsprocesser så är det de aktiva i verksamheten som måste committas. Ett sätt att uppnå detta är med en ledningsgrupp (eller vad vi väljer att kalla det) som representerar verksamheten.
Ja, det stämmer att jag har slopat idén om "huvudgrupper" och ledningsgrupp men nu hänger jag inte med när du börjar prata om ledningsgrupp igen. En ledningsgrupp har vi inte idag. Efter att ha läst dina efterföljande inlägg tror jag att vi har ganska lika bild av vart vi vill med en svensk gemenskap och vad vi ska göra. Vilket lovar gott.
ycc skrev:Jag respekterar er diskussion och hoppas ni kommer fram till något bra.

Ibland undrar jag dock om vi inte ibland försöker skapa en struktur INNAN vi har en aktivitet. Det är svårt att strukturera något som inte existerar. Då blir det mest en massa teoretiska diskussioner.
Jag börjar känna lite samma sak. Vi diskuterar vem/vilka och inte vad. De senaste inläggen idag tyder verkligen på att vi har olika bild av vad svenska ubuntu gemenskapen ska sikta på/göra.
HakanS skrev:
Bowmore skrev:Jo, det är en typ av gemenskap men frågan är då hur en sån gemenskap tar steget upp till att bli ett godkänt LoCo igen.
När vi anser att vi gör vad som förväntas av ett loco så hör vi av oss till LoCo Council, så får de avgöra om vi platsar. All aktivitet inom locot sker utifrån att det finns personer som VILL göra något för Ubuntu. Vi kan inte tvinga folk till aktiviteter med syfter att vi ska bli godkänt loco.
Jag tycker att vi måste sätta det som mål att bli ett officiellt LoCo och motivera andra hjälpa till att nå det målet...annars vet jag inte vad vi gör här. Annars är det ju bara att låta de som vill pula runt på forumet sitta för sig och de som vill vara aktiva via IRC sitta på IRC för sig. En gemenskap är ju en samling av personer som tror på samma sak, samma visioner/mål.
HakanS skrev:
Bowmore skrev:Sen blir jag fundersam när du säger att LoCo Sverige inte ska ha några visioner utan att det är upp till varje grupp.
Vi kom ju fram till att locot ÄR medlemmarna. Medlemmarna är engagerade i olika grupper som genomför olika aktiviteter. Grupperna visioner är alltså locots visioner.
Jag tror det behövs ett större perspektiv för helheten. Gemensamma visioner och mål för alla medlemmar. Varför sitter vi här och försöker komma överens om något när det i dina ögon räcker att vi är överens inom respektive grupp? För mig känns detta som att vi är tillbaka på ruta ett igen.
HakanS skrev:
Bowmore skrev:Sen kan man ju skapa ett intresse för att t.ex få en aktivitet. Om LoCot inte tar initiativ här utan lägger det ansvaret på den enskilde medlemmen så lär inte speciellt mycket hända.
Visst kan man ha ett "brainstorm"-möte med förslag på aktiviteter, men till syvende og sidst handlar det ändå om att enskilda individer måste VILJA göra något
Japp och det är här TL, TC och alla andra aktiva medlemmar kommer in i bilden och drar med sig andra...inte sitta och vänta på att andra tar nya initiativ.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"