Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e Jan

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Sen tror jag inte att en organisation ska vara ristad i sten. Låt oss sätta en modell, pröva den och justera efterhand om inte karta och verklighet stämmer riktigt.
Självfallet måste vi kunna ändra den organisatoriska modellen om den nuvarande inte fungerar bra. Det är ju beslut om detta som ska tas på mötet imorgon.
Urban Anjar skrev:Jag upplever inte Christoffers förslag som särskilt kontrollfokuserat, men liten aning av den varan behövs nog faktiskt för att se till att alla jobbar åt någorlunda samma håll och inte minst att själva verksamheten får det stöd den kan begära.
Flera personer tyder i alla fall Christoffers förslag som att ledningsgruppen ska ska ta beslut samt, som du själv säger, kontrollera att alla jobbar åt samma håll.
När det gäller besluttagandet så är det ingen som nämner vilken typ av beslut som ledningsgruppen ska ha mandat att ta.

Just detta med en ledningsgrupp, kombinerat med få medlemsmöten, tror jag kommer att skapa passivitet i locots verksamhet och tyckanden i forumet.
Någon kommer att tycka att ledningsgruppen ska fatta beslut utifrån "tyckar"-trådar i forumet.
Någon kommer att klaga på att ledningsgruppen inte snabbar på ett projekt.
Någon kommer att tro att man måste ha tillstånd av ledningsgruppen för att få dra igång ett projekt.
Samt det jag befarar mest; Att det stora flertalet av loco-medlemmarna kommer att resonera som så, att det är ledningsgruppen som ÄR locot. Att det är den som ska göra allt. Jag har erfarenhet av detta resonemang från annan föreningsverksamhet.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

För att förtydliga, så är det de organisationsförslag som kommer upp på mötet imorgon (19/1) som kommer att diskuteras och tas beslutas om.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:För att förtydliga, så är det de organisationsförslag som kommer upp på mötet imorgon (19/1) som kommer att diskuteras och tas beslutas om.
Glöm inte bort att nuvarande organisation är ett alternativ.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:nuvarande organisation är ett alternativ.
Vill någon ha det som alternativ så får de framföra det på mötet. Men visst, det ska kanske inte glömmas bort.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Vill någon ha det som alternativ så får de framföra det på mötet. Men visst, det ska kanske inte glömmas bort.
Hur ska jag tolka detta? Att det redan finns ett beslut på att vi ska omorganisera? Hittar inget sånt beslut.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:
Urban Anjar skrev: Just detta med en ledningsgrupp, kombinerat med få medlemsmöten, tror jag kommer att skapa passivitet i locots verksamhet och tyckanden i forumet.
Någon kommer att tycka att ledningsgruppen ska fatta beslut utifrån "tyckar"-trådar i forumet.
Någon kommer att klaga på att ledningsgruppen inte snabbar på ett projekt.
Någon kommer att tro att man måste ha tillstånd av ledningsgruppen för att få dra igång ett projekt.
Samt det jag befarar mest; Att det stora flertalet av loco-medlemmarna kommer att resonera som så, att det är ledningsgruppen som ÄR locot. Att det är den som ska göra allt. Jag har erfarenhet av detta resonemang från annan föreningsverksamhet.
Min syn på detta är att arbetet (det hörs ju på namnet) och också merparten av besluten ska tas i arbetsgrupperna.

Övriga organ, TL, ledningsgrupp och möte ska i huvudsak bara blandas in när det uppstår motsättningar inom en grupp eller mellan grupper, eller om en grupp ändå känner att den vill ha lite mer råg i ryggen innan den vidtar en viss åtgärd.

Här tänker jag mig i första hand att TL tar de flesta beslut, men om TL uppfattar det som för stort eller om någon vill "överklaga" hänskjuts beslutet till ledningsgruppen. (TLs beslut gäller dock fram till dess att ledningsgruppen säger något annat)

På samma sätt kan ledningsgruppen själv eller någon medlem föra ett beslut vidare till mötet (ledningsgruppens beslut gäller dock fram till dess att mötet sagt något annat)

Uppgifterna för TL, LG och mötet är alltså i första hand att undanröja hinder för arbetsgruppernas arbete och att undvika att saker och ting dras i långbänk.

Sen bör det kanske också i dessa sammanhang föras en del strategiska diskussioner och en visst övergripande ansvar för att vi håller oss på Ubuntu-spåret och inte spårar ur.

Framför allt tror jag LG kommer att vara ett forum för rapportering, prioritering och samordning.

Det kan ju vara så att supportgruppen har en strålande idé om någon ny supportprogramvara men att det kräver omfattande labbande och utveckling för teknikgruppen. Samtidigt vill marknadsföringsgruppen ha fram en massa ny funktionalitet i portalen som också kräver massor av teknikjobb... Båda ska vara klara till releasen i april tycker de två grupperna, men teknik säger att de bara orkar med ett av projekten innan april.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Samtidigt vill marknadsföringsgruppen ha fram en massa ny funktionalitet i portalen som också kräver massor av teknikjobb...
Now your're talkin' ;)

För att detta ska hända så måste marknadsföring bli en del i LoCots verksamhet och ta ansvar. Frilansare i all ära, men de har inget ansvar. Det är därför vi behöver marknadsföringsgruppen som en integrerad del i verksamheten, och om jag hade tid så skulle jag starta upp den också men föreslår att du tar initiatvet. Sändlistan är en utmärkt start att samla ihop gänget :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

Bowmore skrev:
Urban Anjar skrev:Samtidigt vill marknadsföringsgruppen ha fram en massa ny funktionalitet i portalen som också kräver massor av teknikjobb...
Now your're talkin' ;)

För att detta ska hända så måste marknadsföring bli en del i LoCots verksamhet och ta ansvar. Frilansare i all ära, men de har inget ansvar. Det är därför vi behöver marknadsföringsgruppen som en integrerad del i verksamheten, och om jag hade tid så skulle jag starta upp den också men föreslår att du tar initiatvet. Sändlistan är en utmärkt start att samla ihop gänget :)
Jag har mina funderingar åt det hållet, men innan jag orkar göra något vill jag se att det är Ubuntu och Ubuntus värdegrund som gäller och inte något annat. Jag har redan slösat för mycket tid att tjafsa med ubuntumotståndare härinne.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:Hur ska jag tolka detta? Att det redan finns ett beslut på att vi ska omorganisera? Hittar inget sånt beslut.
På mötet kommer det att tas beslut om gemenskapens organisation. Om ingen föreslår att vi ska fortsätta med dagens modell så blir det ju en omorganisation.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:
Bowmore skrev:Hur ska jag tolka detta? Att det redan finns ett beslut på att vi ska omorganisera? Hittar inget sånt beslut.
På mötet kommer det att tas beslut om gemenskapens organisation. Om ingen föreslår att vi ska fortsätta med dagens modell så blir det ju en omorganisation.
Brukar inte alltid avslag automatiskt finnas som alternativ när man röstar om en fråga och avslag till ett eller flera organisationsförslag betyder ju inte att vi inte ska ha någon organisation alls utan att vi fortsätter som innan.

Antar till exempel att vi har två förslag, a) och b):

Där båda förslagen enligt majoriteten är kassa, men b) är riktigt katastrofalt kasst och a) aningen mindre kasst

Vilka röstar på a) +1, +1, +1, +1, -1, -1, 0, 0, 0
Vilka röstar på b) -1, -1, -1, -1, +1, +1, 0, 0, 0

a) fick flest röster, vi ställer det mot avslag:
Vilka röstar på a) +1, +1, -1, -1, -1, -1, -1, -1, -1
Avslås a)? -1, -1, +1,+1, +1, +1, +1, +1, +1

Jag finner att a) har fallit
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Brukar inte alltid avslag automatiskt finnas som alternativ när man röstar om en fråga och avslag till ett eller flera organisationsförslag betyder ju inte att vi inte ska ha någon organisation alls utan att vi fortsätter som innan.
Jo visst är det så, dvs att ett beslut kan innebära att vi stannar kvar med nuvarande organisation.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

Bowmore skrev:
Urban Anjar skrev:Brukar inte alltid avslag automatiskt finnas som alternativ när man röstar om en fråga och avslag till ett eller flera organisationsförslag betyder ju inte att vi inte ska ha någon organisation alls utan att vi fortsätter som innan.
Jo visst är det så, dvs att ett beslut kan innebära att vi stannar kvar med nuvarande organisation.
Å andra sidan kan du ju gardera med att uttryckligen yrka avslag på alla ändringsförslag om det är vad du vill.

EDIT: Det där med förenings/mötesteknik kan ibland vara komplicerat. Dessutom finns det lite olika traditioner på olika håll, så man ska aldrig bli förvånad...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Å andra sidan kan du ju gardera med att uttryckligen yrka avslag på alla ändringsförslag om det är vad du vill.
Vad jag vill är bara att det ska gå rätt till, inget annat.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av farmfield »

@Christoffer

Gott jobbat. Kul att se dig driva på detta - själv orkar jag inte längre...

Sen då, hur stor skillnad det blir i praktiken - om det framröstas en ny organisation (vilket jag iof anser gjordes redan andra mötet) - det får vi se. Jag hyser inte världens största hopp om att skillnaden blir så mycket mer än 'formell'... Man har ju varit med ett tag... ::)

Men jag håller iaf tummarna. Så jag säger det igen. Gott jobbat! :)
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av christoffer »

Jag har sedan senaste mötet suttit och klurat lite på vad som behövs ändras och vad som vi inte behöver ändra på. Jag börjar förstå dig nu Håkan på vissa kommentarer som du har skrivit.
HakanS skrev:
Urban Anjar skrev:Jag upplever inte Christoffers förslag som särskilt kontrollfokuserat, men liten aning av den varan behövs nog faktiskt för att se till att alla jobbar åt någorlunda samma håll och inte minst att själva verksamheten får det stöd den kan begära.
Flera personer tyder i alla fall Christoffers förslag som att ledningsgruppen ska ska ta beslut samt, som du själv säger, kontrollera att alla jobbar åt samma håll.
När det gäller besluttagandet så är det ingen som nämner vilken typ av beslut som ledningsgruppen ska ha mandat att ta.
En eventuell ledningsgrupp kan endast ha fullständigt mandat från medlemmarna eller inget mandat alls i en beslutsprocess, allt däremellan blir endast ämne för debatt.

Jag tror inte på att inrätta någon grupp som inte har mandat att göra någonting alls, då är det bättre att skippa grupperingen. Att ge en eventuell ledningsgrupp fullständigt mandat kräver att alla poster väljs av medlemsmötena och det tror jag blir för mycket struktur och byråkrati.

Jag är med andra ord inte helt säker på att en ledningsgrupp är det bästa längre. Istället är jag inne på att ge Team Leader tydligt mandat från medlemsmötena, dvs att Team Leader är medlemsmötenas "ställföreträdare", med mandat att fatta beslut i alla frågor som berör gemenskapen.
HakanS skrev:
christoffer skrev:En ledningsgrupp med ordförande och gruppledare över väldigt breda huvudgrupper. Ett fåtal som ser till att svenska Ubuntu gemenskapen rullar vidare och inte tappar takten.
Det ansvaret kan aldrig ligga på ett fåtal.
Detta är jag inte med på. Delat ansvar är för mig inget ansvar. Ansvar kan endast ligga på en enskild. I tidigare förslag jag hade skrivit var det TL som ordförande för ledningsgruppen som hade ansvaret. Jag är som sagt inte inne på ledningsgruppskonstellationen längre men just biten om ansvar tror jag vi behöver föra en dialog om för att hitta samsyn.
HakanS skrev:
christoffer skrev:Om jag får kontakt med någon som vill skapa affischer/posters då vet jag direkt att jag ska informera marknadsföringsgruppens gruppledare om att jag har en intresserad person som vill göra affischer.
Information om vilka projekt som pågår finns här https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt .
Vill någon göra något som inte finns med på projektsidan så är det bara att göra det.
Jag är med på att projektsidan kan användas som tydlig lista på valmöjligheter om man vill engagera sig i något som redan existerar sedan blir det upp till respektive grupp att hjälpa nya. Däremot behövs det något mer för att hjälpa nya projekt.
HakanS skrev:Om vi fokuserar mindre på kontroll och mer på hur man hjälper till, så är det lättare att se hur loco-grupperna bör organiseras
Här skulle jag gärna vilja höra lite åt vilket håll du vill Håkan.
HakanS skrev:Vad vi bör fokusera på är hur vi på bästa sätt får folk att engagerade i arbetet att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen.
Det bästa sättet att få andra engagerade är att visa upp egen glädje och eget engagemang, det smittar av sig.

Jag har under senaste veckan även läst på lite mer om varför Svenska ubuntu gemenskapen inte blev godkänd i höstas och jag tycker det är rätt tydligt att ett LoCo ska ge tillbaka mer till Ubuntu centralt. Med andra ord våran stora del med support är egentligen inte så viktig...det är viktigare att ha några få aktiva i launchpad...om vi vill vara ett officiellt LoCo.

Min största förhoppning för framtiden här är att ha en aktiv fadder verksamhet. Faddrar på alla nivåer. Alltifrån lära sig ubuntu till att lära sig "hjälpa till" med ubuntu och allt detta på svenska. Det är detta som är Svenska ubuntu gemenskapen för mig.

Vart står jag...
Jag börjar tro mer och mer på att endast ha en TL och en TC. TL är den som har ansvar(ställföreträdare för medlemsmötena), TC är endast kontaktperson utåt. Medlemsmötena väljer TL och TC varje halvår. Medlemsmöten bör ske hyffsat ofta...varannan, var tredje vecka.

Mer än så behöver vi inte specificera. Jag är mer eller mindre tillbaka där vi är idag dock med tydligare uttalat ansvar till TL.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av pun »

christoffer skrev: Medlemsmötena väljer TL och TC varje halvår. Medlemsmöten bör ske hyffsat ofta...varannan, var tredje vecka.
Nej bespara oss från de här valspektaklen som enbart förstör all form av arbetsro för grunduppgiften att sprida samt supporta Ubuntu.

Max 1 gång/år ska det här spektaklet gå av stapeln !
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Broder Tuck »

christoffer skrev: . . Det bästa sättet att få andra engagerade är att visa upp egen glädje och eget engagemang, det smittar av sig.

Jag har under senaste veckan även läst på lite mer om varför Svenska ubuntu gemenskapen inte blev godkänd i höstas och jag tycker det är rätt tydligt att ett LoCo ska ge tillbaka mer till Ubuntu centralt. Med andra ord våran stora del med support är egentligen inte så viktig...det är viktigare att ha några få aktiva i launchpad...om vi vill vara ett officiellt LoCo.

Min största förhoppning för framtiden här är att ha en aktiv fadder verksamhet. Faddrar på alla nivåer. Alltifrån lära sig ubuntu till att lära sig "hjälpa till" med ubuntu och allt detta på svenska. Det är detta som är Svenska ubuntu gemenskapen för mig.

Vart står jag...
Jag börjar tro mer och mer på att endast ha en TL och en TC. TL är den som har ansvar(ställföreträdare för medlemsmötena), TC är endast kontaktperson utåt. Medlemsmötena väljer TL och TC varje halvår. Medlemsmöten bör ske hyffsat ofta...varannan, var tredje vecka.

Mer än så behöver vi inte specificera. Jag är mer eller mindre tillbaka där vi är idag dock med tydligare uttalat ansvar till TL.
Jag är benägen att dela din upppfattning. Allt, i det citerade ovan, känns som rätt analyserat.

Tack för det.
Pudelns kärna . . . :)

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Bowmore »

christoffer skrev:En eventuell ledningsgrupp kan endast ha fullständigt mandat från medlemmarna eller inget mandat alls i en beslutsprocess, allt däremellan blir endast ämne för debatt.
Där har vi av olika uppfatting du och jag. Medlemmarna kan endast ge TL och TC mandat, sen är frågan vad för mandat, alltså inte ge mandat till ledningsgruppen.
christoffer skrev:
HakanS skrev:Det ansvaret kan aldrig ligga på ett fåtal.
Detta är jag inte med på. Delat ansvar är för mig inget ansvar. Ansvar kan endast ligga på en enskild. I tidigare förslag jag hade skrivit var det TL som ordförande för ledningsgruppen som hade ansvaret. Jag är som sagt inte inne på ledningsgruppskonstellationen längre men just biten om ansvar tror jag vi behöver föra en dialog om för att hitta samsyn.
Jag förstår vad HakanS skriver och håller med honom. Du förordar en toppstyrning vilket kommer att skapa problem. Fungerar på ett företag men knappast i en gemenskap. När du talar om ansvar så jämför du t.ex med en styrelse där ordförande är ytterst ansvarig. Notera dock att det är styrelsen som tar besluten inte ordföranden. Ordföranden har endast utslagsröst när man inte når majoritet. Notera också att detta är en gemenskap baserad på frivillighet.
christoffer skrev:Det bästa sättet att få andra engagerade är att visa upp egen glädje och eget engagemang, det smittar av sig.
Det är en av flera faktorer. Trivsel, miljö, öppenhet, transparens är andra viktiga faktorer.


Slutligen skulle jag vilja att du med ett ord beskriver den viktigaste egenskapen hos en TL enligt din mening.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

christoffer skrev:
HakanS skrev:
christoffer skrev:En ledningsgrupp med ordförande och gruppledare över väldigt breda huvudgrupper. Ett fåtal som ser till att svenska Ubuntu gemenskapen rullar vidare och inte tappar takten.
Det ansvaret kan aldrig ligga på ett fåtal.
Detta är jag inte med på. Delat ansvar är för mig inget ansvar. Ansvar kan endast ligga på en enskild. I tidigare förslag jag hade skrivit var det TL som ordförande för ledningsgruppen som hade ansvaret. Jag är som sagt inte inne på ledningsgruppskonstellationen längre men just biten om ansvar tror jag vi behöver föra en dialog om för att hitta samsyn.
Att gemenskapens verksamhet rullar på hänger på att det finns medlemmar som vill hjälpa till. Det fungerar inte att peka ut en enskild person som ansvarig för detta. Att ha en TL som ska berätta för andra vad de ska göra fungerar inte bra i frivilligorganisationer.
christoffer skrev:
HakanS skrev:Om vi fokuserar mindre på kontroll och mer på hur man hjälper till, så är det lättare att se hur loco-grupperna bör organiseras
Här skulle jag gärna vilja höra lite åt vilket håll du vill Håkan.
Det pratas väldigt mycket om mandat och ansvar. Vem som ska ha kontroll över vad. Grupp-hierarkier och styrning av dessa.
Min syn är att en arbetsgrupp är ett antal personer som sysslar med något gemensamt som de har lust med. Låt folk få pyssla med det de finner givande för ubuntu och dem själva.
christoffer skrev:
HakanS skrev:Vad vi bör fokusera på är hur vi på bästa sätt får folk att engagerade i arbetet att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen.
Det bästa sättet att få andra engagerade är att visa upp egen glädje och eget engagemang, det smittar av sig.
Visst är det så. Ytterligare ett sätt är att INTE ha någon "ställföreträdare". Att låta alla medlemmar få komma till tals på medlemsmötena.
christoffer skrev:Medlemsmöten bör ske hyffsat ofta...varannan, var tredje vecka.
När jag nämnde för några medlemmar i loco council, för någon vecka sedan, att vi har medlemsmöten varannan vecka menade de att det nog är allt för ofta.
Jag är av den synen att månadsmöten är lämpligt. Vi medlemmar måste ju hinna gör något också. Det är även av den anledningen jag tycker att forumet inte är lämpligt för loco- och projekt-diskussioner.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"