Sida 1 av 8

Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e Jan

Postat: 06 jan 2011, 02:46
av Peetra
Diskussion om Pontus e-postbrev till LoCo Council samt LoCots organisation.

Punkt nr. 6 från kvällens IRC-möte, (kliketi för punkterna), blev lite lång och jag försöker sammanfatta det lite, så att jagh kan skriva in det i protokollet å Nafallo/HakanS kan svara LoCo Council. Här är en rensad version, ur loggen där jag strippat bort öl-kommentarer och tal om fruar od. Dessutom tog vi punkt sju mitt i punkt sex, den har jag också borta från min rensade log. :)

Vår Team Contact gick den 27/12 ut med att han kontaktat LoCo Council p.g.a att det
förekommer oegentligheter inom vår gemenskap. Brevet är under VISA-taggen, PontusÖhman publicerade det i detta inlägg.
Gömt innehåll: Visa!
Hello LoCo Council!

This call is from the LoCo in Sweden (http://www.ubuntu-se.org).
For a couple of weeks ago, our LoCo tried to get reapproved but was
decline by the council. But that's when all the problem started for us
and to this day date all is gone mad in our LoCo.

Our former Team Leader stepped down, and we got a re-election to get a
new Team Leader. And it's here I need the Councils advice to solve this
big problem.

The new Team Leader is running the LoCo with an "iron hand". And he want
play along at all with the others.

If we take a look at what a Team Leader should do, he does not meet any
of the criteria for a Team Leader, and I (that are Team Contact) and the
former Team Leader for Ubuntu Sweden is now talking to get him to step
down by a new election.

But overall the LoCo is running really really bad... And as the Team
Contact I call for emergency from the Council to fix this FAST!

What can I do? And what can the Council do?

And I got some question that I'll hope the council can answer me on:

* Can the Team Contact be an admin with adminrights on the forum?
* Can the Team Leader be an admin with adminrights on the forum?

And this question is quite BIG but...
Our LoCo is at this days date not approved as a LoCo, can we then pull
the domain from it's recent location and start up a whole brand new
LoCo? Because some people in the administration for the LoCo shouldn't
be at there places.

Best regards
Pontus "Kirill" Öhman
Team Contact for Ubuntu Sweden
HåkanS kontaktade Laura Czajkowski och Christophe Sauthier som sitter i LoCo Council för ett möte där även Nafallo deltog. Under mötet koms det fram till att mycket lag i strukturen i locot, och att vi borde fokusera på att ta fram vem som ska göra vad for att undvika en del tveksamheter i det skickade e-postbrevet. LoCot ombads diskutera och rapportera tillbaka till LoCo Council efter vårt möte.

Pontus var förhindrad att delta i mötet. Om vidare diskussion ang. e-postbrevet verkligen behövs får vi ta det senare. En del av medlemmarna som var med på IRC-mötet ansåg att det brevet är avklarat och att vi kan gå vidare. Ingen av mötesdetagarna sade emot.

Hakan förklarade vad han ansåg vara sin roll som TL, då en av mötesdeltagarna kom med funderingen om att HakanS ÄR loco: Utanför ämnet: (Blanda nu int ihop nicket <loco> han har haft sitt IRC-nick redan före det fanns organiserade Ubuntu-LoCo:n :) )
22:05 < HakanS> Jag är locots team leader. Men jag är inte locot. Locot är alla som är medlemmar.
22:05 < loco> +1
22:05 < Nafallo> ♥
22:05 < peetra> :) bra point. :)
22:05 < vulfgar> ♥
22:06 < HakanS> Beslut som berör hela locot tas på mötena. Jag ser mig som en samordnare mellan de
olika delarna av locots verksamheter.

Diskussionen rörde sig om vad som kan struktureras i LoCot och hur. Amelia och Nafallo hade förberett ett utkast till vad man kan göra för att få ordning på vår organisation. Den innehåller nedskrivna ansvarsområden, befogenheter samt hur beslut bör fattas. http://dump.linuxchick.se/Ubuntu-se-organisation.pdf Observera att detta alltså bara är ett allra första förslag och det kommer att dyka upp andra nya versioner. Diskussionen om punkt 6. ledde inte till några beslut.


pdf-utkastet tolkades på mötet som att man skulle ha gruppledare för alla grupper. Gruppledarna skulle binda sig vid LoCo
Team Leader-reglerna.

Varje grupp ska ha beslutanderätt om sina frågor, men frågor som rör flera grupper eller hela LoCot ska tas upp på LoCo-möten så alla får vara med att säga till. LoCo-mötet kan i sin tur lämna över beslutet till ett par grupper
eller LoCo-ledningen.

De olika grupperna ska välja sin ledare, som fungerar som kontaktperson och grupperna har även en viss beslutande-rätt. Beslut tagna av dessa grupper kan ändras på LoCo-möten, LoCo-möten kan också skicka vidare beslut att tas av grupper/gruppledare. TC skulle vara vald på LoCo-möte.

VI borde få lite mer konkreta mål för vår verksamhet, en plan. Just nu fungerar supporten och IRC bra, kunde vi konstatera. Utanför ämnet: (Översättningen glömdes bort att nämnas, den är ju suverän!)

En del av debatten konstaterade att det inte går att låta alla säga sitt i allt. Det tar för lång tid. Och på mötena bör man inte debattera allt, utan det ska ha gjorts innan. TC ska kunna ta en fråga som han/hon inte tycker behandlats rätt och ta med till loco-mötet för medlemmarnas avgörande i frågan.

--------------------

Ja, ni folk, nu gäller det å få detta till fyra rader för protokollet då. :P
mvh Peetra.

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 13:00
av HakanS
Tycker att det är ett bra organisationsförslag som Amelia och Nafallo tagit fram.
Dock har jag några synpunkter.
- Gruppen är gemensamt ansvarig för alla ärenden och projekt som drivs inom LoCot finns upplagda i Launchpad.
skulle jag vilja ändra till:
- Gruppen är gemensamt ansvarig för alla ärenden och projekt som drivs inom LoCot finns upplagda på loco-wikins projektsida.
Sedan bör man nog klargöra hur man ska hantera så att det inte startas nya grupper för varje nytt projekt inom locot. Man bör i möjligaste mån utnyttja de grupper som redan finns.

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 16:47
av farmfield
LoCo't behöver en helt ny organisation från scratch. Imo är Peetra, Konservburk, M!rage och Johanre de enda som förtjänar sitta kvar i nuvarande administration, övriga är - ihop med dålig organisation - LoCot's egentliga problem. Ut med all fastväxt inkompetens helt enkelt.

Gör om gör rätt, skapa riktiga grupper med kompetent folk, rensa ur all skit ur forumet, låt supportfolket organisare och moderera supportavdelningen, låt folk som vet vad dom håller på med sköta server, design o.s.v... Som det är nu så händer ingenting och det är bara ursäkter... Horribelt.

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 16:58
av pun
Njau..... stort cred till "Barre" !!! Lägg till honom !

Jag lurkade iRC-loggar och den karln gör en stor insats för Ubuntu.

Tack för det !

För övrigt så verkar det ju klart mysko vad alla gör här och varför, vad vill man egentligen .... ??? ???

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 18:14
av Peetra
Tar lite ur google cache från tordags, som tappades bort pga av återsställning från backup. Cachen är ju väldigt flyktig. :)

vulfgar skrev:
"Förslaget innebär en omorganisation av LoCot, något som inte varit upp till diskussion på ett bra tag. Jag upprepar länken från Peetras inlägg: http://dump.linuxchick.se/Ubuntu-se-organisation.pdf
Läs gärna för att kolla vad förslaget innebär, det är en hel del förändring jämfört med idag.


Amelia skrev:
"Lite frågor har dykt upp från olika håll och då främst gällande oenigheter. Min tanke bakom förslaget är att så mycket som möjligt ska skötas inom varje grupp. Varje Team Leader har LoCo-ledningen för stöd, rådgivning och diskussioner som han/hon sedan kan ta med sig tillbaka till gruppen för att försöka lösa problemet, men jag vill även poängtera att en Team Leader inte har någon mer beslutanderätt än någon annan. Däremot ett ansvar för att hålla samman sin grupp och sköta det administrativa kring gruppen.

Går problemet däremot inte att lösa inom gruppen får det helt enkelt tas upp på ett LoCo-möte där alla får vara med och säga sitt, sen är det LoCo-mötet som antingen fattar ett beslut om hur man ska göra alternativt bestämmer vilken/vilka grupper som ska fatta beslutet.

Jag vill även poängtera att Team Contact i den här organisationen får en betydligt större roll med ett större ansvar för att hela administrationen arbetar för medlemmarnas bästa. Team Contact är den enda rollen som är vald av hela LoCot och är därför förutom LoCots ansikte utåt även den som representerar medlemmarna i LoCo-ledningen. Nu har ni säkert lagt märke till att LoCo-ledningen INTE är en grupp med rättigheter att fatta några beslut utan är tänkt som en rådgivande grupp, såväl till hela organisationen som till individuella grupper."


bowmore skrev (citerade vulfgars inlägg först)
"Inte mycket mer än mer byråkrati med fokus på beslutsfattande.

Hur många aktiva i teamen/grupperna som berörs finns det idag? 10-15st?
I så fall behövs det då en ledning för att hålla ihop det hela eller grejar teamen det själva genom att kommunicera med varandra? Sen har TC fått en roll jag inte riktigt känner igen.

Sen som webaake var inne på mål, men även missioner. Sen var farmfield inne på att eventuella mål inte kunde nås pga att inga ville engagera sig. Och vad beror då det på?

Det är nog snarare det senare vi borde börja fokusera på, dvs att skapa en miljö, dvs en gemenskap där människor/medlemmar trivs. Kan vi sen skapa missioner, dvs saker vi vill uppnå både på LoCo- och teamnivå så kommer nog inspirationen och engagemanget.

Läs gärna The Art of Community http://www.artofcommunityonline.org/dow ... ty-1ed.pdf skriven av Jono Bacon, eller åtminstone delar av den som berör våra problem."

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 18:23
av vulfgar
Vill bara nämna att den här meningen inte är från mitt inlägg
Inte mycket mer än mer byråkrati med fokus på beslutsfattande
;)

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 18:40
av Peetra
Nää just det, det är bowmores åsikt, den blev kvar under din text där av misstag å även om jag rättade det i min copy/paste, så kan det missförstås, så det var bra att du komihåg det själv. :) Jag funderade lite på om jag sku ta skärmdumpar istället, men jag ville göra texten indexeringsbar. :)

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 18:42
av Bowmore
vulfgar skrev:Vill bara nämna att den här meningen inte är från mitt inlägg
Inte mycket mer än mer byråkrati med fokus på beslutsfattande
;)
Jag erkänner och står för det :)

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 20:22
av farmfield
Jag försökte organisera LoCo't i grupper när jag tillträdde som TL första ggn men bara det att inga vill vara gruppledare gjorde det omöjligt. Nu skall varje grupp ha en TL och en TC..? Det kommer inte gå, bara med utgångspunkt ifrån att man inte kommer kunna fylla dessa positioner...

Sedan kommer det bli ett fåtal medlemmar i varje grupp, i flera kanske bara en - och denna skall då ta beslut för hela LoCo't..? Som det varit med Drupal alltså? Det är vansinne, styra bygget med en massa småpåvar...

Det är helt enkelt för många grupper, det räcker med att täcka upp baserna... Färre grupper ger också större chans att få in folk i dom.
  • 1. Teknikgrupp

    Ansvarar för det rent tekniska avseende IRC, server, CMS'er o.s.v...

    * Serveradmins
    * phpBB-admins
    * Portaladmins

    2. Marknadsföringsgrupp

    Ansvarar för LoCot's design, framsida + innehåll i portalen, twitterflödet, FB-sidan samt arrangerar ev. evenemang, träffar och dylikt.

    3. Supportgrupp

    Ansvarar för supportforumet inkl. strukturen samt moderationen sett till funktionalitet. Gruppen ansvarar också för fadderverksamheten.

    4. Moderatorer

    Ansvarar (strukturellt) för den sociala biten av forumet samt ordningsbiten i hela forumet.
Grupperna beslutar självständigt inom sitt ansvarsområde gällande daglig drift. Större beslut tas på IRC-möten.

Vilken medlem som helst bör också kunna lägga ett förslag för omröstning på IRC. Om förslaget röstas igenom ansvarar grupperna för att genomföra det.

Alla grupper följer samma regelverk. Kommunikationen måste ske så öppet som möjligt, inte i låsta epostlistor eller dolda tavlor.

Sedan måste grupperna vara öppnare sett till medlemskap och inte låsas på det sätt som i förslaget. Om 'alla' i en grupp måste godkänna varje ny medlem kommer det bli ett gäng privata klubbar - som nu. Diskussioner om nya medlemmar skall även den ske öppet.

Sedan kan man ha ett LoCo Council bestående av alla TL's från grupperna + TC. Bara det att en medlem t.ex. kan överklaga moderation eller en varning är något som saknas i dagsläget.

Och viktigast av allt:

Ersätt nuvarande organisatoriska system helt!

Vi har försökt få ordning på det i åratal men det blir ingen egentlig förändring, bara illusionen av förändring. Så bygg den nya strukturen och ersätt sedan den gamla till 100%... Det är bara att inse att det aldrig blir ordning & reda på bygget annars, det är ju bara att blicka bakåt för att inse detta...

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 21:19
av amelia
farmfield skrev:Nu skall varje grupp ha en TL och en TC..?
Vill bara förtydliga att varje grupp INTE ska ha både en TL och en TC. Varje grupp ska ha en TL som sköter det administrativa runt gruppen t.ex. informerar TC om vad som händer i gruppen för de månatliga rapporterna. Det är tänkt att bara finnas en TC för hela LoCot, alltså inte en för varje grupp.

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 21:26
av pun
amelia skrev:
farmfield skrev:Nu skall varje grupp ha en TL och en TC..?
Vill bara förtydliga att varje grupp INTE ska ha både en TL och en TC. Varje grupp ska ha en TL som sköter det administrativa runt gruppen t.ex. informerar TC om vad som händer i gruppen för de månatliga rapporterna. Det är tänkt att bara finnas en TC för hela LoCot, alltså inte en för varje grupp.
Nej det ska bara finnas en TL och det är han/hon som bestämmer !

Sen kanske det ska finnas "gruppledare".

Eller ska det totala "flummet" uppstå ??? Jordens värsta experiment hos Ubuntu Sverige.... :P

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 21:41
av Bowmore
farmfield skrev:Ersätt nuvarande organisatoriska system helt!
Vansinne enligt min mening. Den organisation vi har idag är mer än tillräcklig för att driva detta LoCo. Problemet är väl främst att TL och TC inte gjort sitt jobb tillräckligt bra, troligen pga att de inte förstått vad ansvaren inneburit till fullo. När det gäller medlemmarna i teamen så är även de bara människor med känslor och påverkas också av det som sker uti gemenskapen och reagerar på olika sätt, ofta med passivitet. Höj blicken och fundera på vad det är som gör att människor inte känner för att engagera sig så tror jag att du kommer att se andra orsaker som är än viktigare att ta tag i och lösa.

I övrigt så håller jag i stort med dig med undantag av att man inte kan besluta över acceptans hos de som ska göra jobbet i en gemenskap baserad på frivillighet. Vidare att man inte behöver en utpekad teamledare i teamen för att det ska fungera.

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 22:07
av Lao Tzu
farmfield skrev:
  • 1. Teknikgrupp

    Ansvarar för det rent tekniska avseende IRC, server, CMS'er o.s.v...

    * Serveradmins
    * phpBB-admins
    * Portaladmins

    2. Marknadsföringsgrupp

    Ansvarar för LoCot's design, framsida + innehåll i portalen, twitterflödet, FB-sidan samt arrangerar ev. evenemang, träffar och dylikt.

    3. Supportgrupp

    Ansvarar för supportforumet inkl. strukturen samt moderationen sett till funktionalitet. Gruppen ansvarar också för fadderverksamheten.

    4. Moderatorer

    Ansvarar (strukturellt) för den sociala biten av forumet samt ordningsbiten i hela forumet.
Grupperna beslutar självständigt inom sitt ansvarsområde gällande daglig drift. Större beslut tas på IRC-möten.

Vilken medlem som helst bör också kunna lägga ett förslag för omröstning på IRC. Om förslaget röstas igenom ansvarar grupperna för att genomföra det.
Spontant tycker jag den gruppindelningen ser bra ut. Men har vi folk att fylla grupperna?
farmfield skrev:Bara det att en medlem t.ex. kan överklaga moderation eller en varning är något som saknas i dagsläget.
Var det inte det Förtroenderådet var till för en gång i tiden?

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 22:08
av Peetra
Om det finns folk, så är det bra, men det kan ju inte skapas grupper utan folk, så om det blir så att det finns uppgifter, som inte fylls, så blir det ju ingen grupp. :)
pun skrev: Nej det ska bara finnas en TL och det är han/hon som bestämmer !

Sen kanske det ska finnas "gruppledare".
Jo, det är absolut bättre att kalla en gruppledare för en inriktad grupp inom LoCot för just gruppledare, så att vi inte behöver bli förvirrade av en massa olika TL-titlar!

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 22:12
av pun
Bowmore skrev:
farmfield skrev:Ersätt nuvarande organisatoriska system helt!
Vansinne enligt min mening. Den organisation vi har idag är mer än tillräcklig för att driva detta LoCo. Problemet är väl främst att TL och TC inte gjort sitt jobb tillräckligt bra, troligen pga att de inte förstått vad ansvaren inneburit till fullo. När det gäller medlemmarna i teamen så är även de bara människor med känslor och påverkas också av det som sker uti gemenskapen och reagerar på olika sätt, ofta med passivitet. Höj blicken och fundera på vad det är som gör att människor inte känner för att engagera sig så tror jag att du kommer att se andra orsaker som är än viktigare att ta tag i och lösa.

I övrigt så håller jag i stort med dig med undantag av att man inte kan besluta över acceptans hos de som ska göra jobbet i en gemenskap baserad på frivillighet. Vidare att man inte behöver en utpekad teamledare i teamen för att det ska fungera.

Nej de har en omöjlig uppgift eftersom det finns en "stat i staten" som överlägset kan strunta i vad TL/TC beslutar.

Nuvarande administration måste underordnas TL !!

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 22:20
av HakanS
farmfield skrev:Sedan kommer det bli ett fåtal medlemmar i varje grupp,
Beror ju på vad man menar med fåtal. Jag ser hellre en grupp med 3 medlemmar som uträttar något än en grupp med 20 medlemmar som bara diskuterar.
farmfield skrev: - och denna skall då ta beslut för hela LoCo't..?
I Amelias och Nafallos förslag tar Team-ledarna inga beslut för LoCot. Beslut fattas på LoCo-mötena.
farmfield skrev:Alla grupper följer samma regelverk. Kommunikationen måste ske så öppet som möjligt, inte i låsta epostlistor eller dolda tavlor.
Grupperna måste själva få välja hur de vill kommunicera.
farmfield skrev:Sedan måste grupperna vara öppnare sett till medlemskap och inte låsas på det sätt som i förslaget. Om 'alla' i en grupp måste godkänna varje ny medlem kommer det bli ett gäng privata klubbar - som nu.
Alternativet är att det kommer in en person i gruppen som några befintliga gruppmedlemmar inte vill ha i gruppen. Hur bra går jobbet i gruppen då?

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 22:34
av pun
HakanS skrev:
farmfield skrev:Sedan kommer det bli ett fåtal medlemmar i varje grupp,
Beror ju på vad man menar med fåtal. Jag ser hellre en grupp med 3 medlemmar som uträttar något än en grupp med 20 medlemmar som bara diskuterar.
Jo men poängen är att ALLA måste dra åt samma håll...... det får inte bli grupper som kör sina egna race.

Sen noterar jag att du också använder TL för en "gruppledare" ??? ???

Det finns bara en demokratisk vald TL och han/hon bestämmer i slutändan !

(klart flummigt hur det resoneras, IMHO.... ??? )

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 23:00
av Bowmore
pun skrev:Sen noterar jag att du också använder TL för en "gruppledare" ??? ???
Kolla gärna in i Ubuntu Community och se hur många group leaders resp team leaders det finns. Sen kan vi diskutera flummighet ;)

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 23:08
av pun
Bowmore skrev:
pun skrev:Sen noterar jag att du också använder TL för en "gruppledare" ??? ???
Kolla gärna in i Ubuntu Community och se hur många group leaders resp team leaders det finns. Sen kan vi diskutera flummighet ;)
Jo exakt definition vete tusan. Det viktiga är att den vi valt som TL bestämmer !

Hursomhelst ett konkret exempel så ska då INTE en "Portaladmin" kunna bestämma, i slutändan så är det TL som tar besluten om vart vi ska gå.

Annars sitter vi fast i skiten som nu ! Det är bara så om man väljer "flummets" väg..... Har bevisats hur många gånger som helst !!

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Postat: 08 jan 2011, 23:32
av Bowmore
pun skrev:i slutändan så är det TL som tar besluten om vart vi ska gå.
Ett par tänkvärda citat ur boken The Art of Community skriven av Jono Bacon som jag länkade till tidigare i tråden.
Governments are fundamentally representatives of the people, and for this representation to be fair and accurate, the government needs to engage with the people. A government that lowers itself into a silo and rarely interacts with its people is doomed to a future riddled with problems. If a government fails to communicate with its people, the people will not only lose faith in those who govern, but also in the confidence of being governed in the first place.
Every community looks to its governing members for direction and advice, and leadership helps to ensure the community is on the right path and feeling productive and nimble. A very close cousin of leadership is inspiration. Your members will also look to you to inspire, motivate, and enthuse them. If you make the hairs on the backs of their necks stand on end when you lay out your vision and what you want accomplished, your community will succeed.

Inspiration is an important responsibility for leaders. Earlier in this book we spent some time discussing how to write inspiring words for your community. Unfortunately, some community leaders who work to build governance bodies seem to forget that governance is seen as leadership and leaders are expected to inspire. Don’t fall into the trap of assuming that governance is merely about decision-making. There is no reason why you can’t constrict it in this way, but you will be missing out on a wealth of opportunities to excite and energize your community.