Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e Jan

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:i slutändan så är det TL som tar besluten om vart vi ska gå.
Ett par tänkvärda citat ur boken The Art of Community skriven av Jono Bacon som jag länkade till tidigare i tråden.
Governments are fundamentally representatives of the people, and for this representation to be fair and accurate, the government needs to engage with the people. A government that lowers itself into a silo and rarely interacts with its people is doomed to a future riddled with problems. If a government fails to communicate with its people, the people will not only lose faith in those who govern, but also in the confidence of being governed in the first place.
Every community looks to its governing members for direction and advice, and leadership helps to ensure the community is on the right path and feeling productive and nimble. A very close cousin of leadership is inspiration. Your members will also look to you to inspire, motivate, and enthuse them. If you make the hairs on the backs of their necks stand on end when you lay out your vision and what you want accomplished, your community will succeed.

Inspiration is an important responsibility for leaders. Earlier in this book we spent some time discussing how to write inspiring words for your community. Unfortunately, some community leaders who work to build governance bodies seem to forget that governance is seen as leadership and leaders are expected to inspire. Don’t fall into the trap of assuming that governance is merely about decision-making. There is no reason why you can’t constrict it in this way, but you will be missing out on a wealth of opportunities to excite and energize your community.
Jo men nu handlar det ju just nu om mer principiella ärenden och jag tar återigen upp frågan att en "Portaladmin" inte ska kunna skita i vad en TL beslutar !!

Annars är det ju ingen mening med att välja en TL......!!!

Sen när man kommer igång så ska det bara rulla på.

Det måste enligt min mening vara någon som i slutändan bestämmer och den är då demokratiskt vald..... missköter han/hon sig så blir vederbörande med säkerhet kickad !
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av pun »

Efter närmare eftertanke.....

Det ska vara demokrati fast egentligen så är det ingen demokrati.....mycket mysko ??? ???

Det tillhör väl demokratins stora krydda att man INTE kan helgardera sig för ev felval ;D O0
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

pun skrev:Det ska vara demokrati fast egentligen så är det ingen demokrati.....mycket mysko ??? ???
Menar du som det är idag, så som Amelia och Nafallo föreslår, eller så som du vill ha det?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av pun »

HakanS skrev:
pun skrev:Det ska vara demokrati fast egentligen så är det ingen demokrati.....mycket mysko ??? ???
Menar du som det är idag, så som Amelia och Nafallo föreslår, eller så som du vill ha det?
Nu vet jag inte vad Nafallo och Amelia föreslår ?

Amelia har jag för övrigt aldrig sett göra något för Ubuntu.

Jag har min bild av demokrati som jag kämpade för under DSK och jag tänker inte kompromissa en millimeter på det !!!

Man väljer en ledare som då har sista ordet och så är det bara, mycket enkelt !!

(sen måste då den valda ledaren gå i samklang med den icke valda riktige ledaren dvs sabdfl som BESTÄMMER men det måste ju komma fram under valet !! )
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av vulfgar »

pun skrev: Nu vet jag inte vad Nafallo och Amelia föreslår ?
Det finns att läsa här: http://dump.linuxchick.se/Ubuntu-se-organisation.pdf
pun skrev:Amelia har jag för övrigt aldrig sett göra något för Ubuntu.
Hon har synts i supporten och varit serveradmin.

I övrigt så tycker jag att det finns en del matnyttigt i Farmfields gruppförslag, framför allt gruppindelningen verkar genomtänkt IMO.

Om vi sen behöver en separat TL eller om det räcker med en TC plus gruppledare är jag lite osäker på. Det kanske vore bättre med en TC (som också agerar TL) lite som i Nafallos och Amelias förslag, men frågan är om det inte vore bra i så fall med en vice TC också. Det är bra med någon som kan täcka upp vid sjukdom osv eller om ordinarie TC vill avgå i förtid.

Utanför ämnet: När det gäller klagomål på moderering eller om man i övrigt känner sej felbehandlad så såg jag detta i en av pluns länkar:
Utanför ämnet: Appeals: If you have a complaint about a staff action or believe an action was taken in error, the process for dealing with that is to first post in the Resolution Center and a member of the Forum Council will respond. You may appeal to the entire Forum Council if you are unsatisfied. After these avenues have been exhausted, you may open a complaint with the Ubuntu Community Council.
Utanför ämnet:
Resolution Center
Kanske något för oss att införa också?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

vulfgar skrev:I övrigt så tycker jag att det finns en del matnyttigt i Farmfields gruppförslag, framför allt gruppindelningen verkar genomtänkt IMO.
Farmfield skrev:1. Teknikgrupp

Ansvarar för det rent tekniska avseende IRC, server, CMS'er o.s.v...

* Serveradmins
* phpBB-admins
* Portaladmins
Osäker på hur det ska fungera i praktiken. Det kommer ju ändå att bli olika personer som ansvarar för de olika sakerna.
Farmfield skrev:2. Marknadsföringsgrupp

Ansvarar för LoCot's design, framsida + innehåll i portalen, twitterflödet, FB-sidan samt arrangerar ev. evenemang, träffar och dylikt.
Ett allt för stort ansvarsområde för en grupp.
Farmfield skrev:4. Moderatorer

Ansvarar (strukturellt) för den sociala biten av forumet samt ordningsbiten i hela forumet.
Bör ligga som en undergrupp till forum-administratörerna.



Sedan får vi inte glömma översättningsgruppen. som ansvarar för det svenska språkstödet i Ubuntu, samt för Ubuntu Manual.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av pun »

HakanS skrev:
Sedan får vi inte glömma översättningsgruppen. som ansvarar för det svenska språkstödet i Ubuntu, samt för Ubuntu Manual.
Jo men den sköter Daniel om och det finns inget att att erinra om det, det bara funkar !!

Men Ubuntu Manual borde ha varit klar för längesedan .... O0 Engländarna har hunnit med två vändor ! Fransmännen är väl på tredje översättningen... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
Farmfield skrev:1. Teknikgrupp

Ansvarar för det rent tekniska avseende IRC, server, CMS'er o.s.v...

* Serveradmins
* phpBB-admins
* Portaladmins
Osäker på hur det ska fungera i praktiken. Det kommer ju ändå att bli olika personer som ansvarar för de olika sakerna.
Ja, och? Hur gruppen delar ansvaret internt bryr vi oss inte om.

// bortklippt av peetra //
Farmfield skrev:4. Moderatorer

Ansvarar (strukturellt) för den sociala biten av forumet samt ordningsbiten i hela forumet.
Bör ligga som en undergrupp till forum-administratörerna.
Nej, för forumadministratörerna behöver ingen egen grupp. Det är en teknisk grupp, forumstruktur och den biten bör inte skötas av phpBB-administratörerna annat än rent tekniskt. Supportgruppen avgör supportstrukturen och moderatorerna avgör den sociala strukturen - för dessa grupper vet hur man löser det bäst.
Sedan får vi inte glömma översättningsgruppen. som ansvarar för det svenska språkstödet i Ubuntu, samt för Ubuntu Manual.
Sant, min miss. Översättningsgrupp skall naturligtvis finnas.
Senast redigerad av 1 Peetra, redigerad totalt 14 gånger.
Anledning: // innehöll personangrepp
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Peetra »

farmfield skrev:
4. Moderatorer

Ansvarar (strukturellt) för den sociala biten av forumet samt ordningsbiten i hela forumet.
Bör ligga som en undergrupp till forum-administratörerna.
Nej, för forumadministratörerna behöver ingen egen grupp. Det är en teknisk grupp, forumstruktur och den biten bör inte skötas av phpBB-administratörerna annat än rent tekniskt.
Jag tycker att inpetandet av drupal-admins å forum-admins i samma grupp känns konstlad. Att båda delarna behöver nära samarbete med serveradmins är inte riktigt tillräckligt bra orsak. De som nu adminnar har väldigt lite/inget att göra med portalens teknik/utförande och samma lika är det tvärtom.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av farmfield »

Peetra skrev:Jag tycker att inpetandet av drupal-admins å forum-admins i samma grupp känns konstlad. Att båda delarna behöver nära samarbete med serveradmins är inte riktigt tillräckligt bra orsak. De som nu adminnar har väldigt lite/inget att göra med portalens teknik/utförande och samma lika är det tvärtom.
Det handlar om att de som håller i det tekniska tar övergripande beslut ihop, ingenting mer, i övrigt håller phpBB-admins i phpBB och serveradmins i servern såklart.

Och jag delade grupperna efter ansvarsomsåde, inte 'var' dom arbetar.

Och imo behövs inget komplicerat system, det behövs ett enkelt och öppet. Bara det att grupperna skall fyllas upp kommer att bli ett problem som sagt.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

Vi kan nog diskutera gruppindelnigar och -storlekar i evighet.
Vad som är viktigast nu, innan mötet den 19:e, är att diskutera huruvida vi ska ha en loco-TL eller ej. Team-ledarnas befogenheter samt hur beslut ska fattas.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av vulfgar »

När det gäller vissa, tex forumadmins, så kanske dessa kan ingå i mer än en grupp? En huvudgrupp och en "sekundär" grupp? Precis som att vissa personer kanske är med i mer än en grupp.
HakanS skrev:Vi kan nog diskutera gruppindelnigar och -storlekar i evighet.
Vad som är viktigast nu, innan mötet den 19:e, är att diskutera huruvida vi ska ha en loco-TL eller ej. Team-ledarnas befogenheter samt hur beslut ska fattas.
Det har du iofs rätt i, men frågorna hör ju ihop lite, så det känns rätt att diskutera även gruppernas struktur fast vi kanske inte ska fördjupa oss alltför mycket i detaljer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av farmfield »

Det finns ingenting som säger att någon inte kan vara med i mer än en grupp.
Lao Tzu skrev:Spontant tycker jag den gruppindelningen ser bra ut. Men har vi folk att fylla grupperna?
Jo, så det viktiga är att antalet grupper hålls nere eftersom vi har ont om folk att fylla dom med... Dessutom finns inget intresse hos folk att leda grupper. Så det är större chans att fylla 5 grupper än 10 typ...

Oavsett vilket så kommer det imo aldrig bli nåt av detta ändå eftersom man måste börja från scratch med grupperna vilket vissa kommer omöjliggöra eftersom det hotar deras position. Det kan jag garantera efter min tid som TL - och utifrån vad jag sett tidigare...

Inlägget delad, splittad till http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 51&t=52438
Senast redigerad av 1 Peetra, redigerad totalt 10 gånger.
Anledning: //
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Det handlar om att de som håller i det tekniska tar övergripande beslut ihop, ingenting mer.
När det gäller grupperna så handlar det inte om vem som har kontroll över vad. Det handlar om vad man kan göra för att gruppen (och i slutändan locot) ska göra ett bättre jobb.
Om vi fokuserar mindre på kontroll och mer på att hjälpa till så är det lättare att se hur loco-grupperna bör organiseras.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av farmfield »

Grejen är ju att folk inte får hjälpa till, ni som kontrollerar ditten eller datten släpper ju inte in några andra - detta har vi ju konstaterat...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

pun skrev:
Nuvarande administration måste underordnas TL !!
Om du med det menar Teknikgruppen, så bör den i princip vara underordnad inte bara TL utan också i princip underordnas exempelvis Supportgruppen och Marknadsföringsgruppen.

De tillhandahåller viktiga tjänster som vi alla behöver, men det vi egentligen "producerar" är support och marknadsföring av Ubuntu. Resten är stödfunktioner.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
pun skrev:
Nuvarande administration måste underordnas TL !!
Om du med det menar Teknikgruppen, så bör den i princip vara underordnad inte bara TL utan också i princip underordnas exempelvis Supportgruppen och Marknadsföringsgruppen.

De tillhandahåller viktiga tjänster som vi alla behöver, men det vi egentligen "producerar" är support och marknadsföring av Ubuntu. Resten är stödfunktioner.
Håller med.

Fast givetvis får det inte flippa ur totalt så att det blir säkerhetsproblem eller alltför krångligt att underhålla, men den balansgången torde knappast vara något problem om man bara snackar med varann. Dvs om teknikgrupperna får en "omöjlig" begäran så får man väl förklara varför och ev komma med bättre förslag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:Vi kan nog diskutera gruppindelnigar och -storlekar i evighet.
Vad som är viktigast nu, innan mötet den 19:e, är att diskutera huruvida vi ska ha en loco-TL eller ej. Team-ledarnas befogenheter samt hur beslut ska fattas.
Självklart ska vi ha ett LoCo. Till detta kan jag lägga att vi måste vara övertydliga på att det är Ubuntu (med derivat) och ubuntus filosofi som gäller här.

Likaså ska vi organisera oss så likt mer framgångsrika LoCo-n som möjligt vilket bl a innebär att vi ska ha en TL och en TC.

TL ska vara överordnad samtliga grupper men ska använda detta med förnuft, det vill säga för att lösa konflikter mellan grupper, för att hålla kursen på Ubuntu spåret och för att se till att ingen grupp somnar, annars ska jobbet ske i grupperna och grupperna fattar beslut inom sina respektive arbetsområden.

Gruppernas interna organisation tror jag vi kan överlåta till dem själva, men det måste finnas någon namngiven person i gruppen som man kan kontakta och någon som rapporterar uppåt och till övriga medlemmar (kan vara en eller flera). Grupperna bör agera så öppet och transparent som möjligt men måste när så behövs också ha tillgång till dolda kommunikationskanaler.

Gränsdragningen mellan vad TL ska besluta och vad som ska tas upp på IRC får nog ge sig efter ett tag. Mötena kan inte ha för långa dagordningar och vissa beslut måste fattas lite snabbt. Beslut av större, principiell betydelse bör dock tas eller i alla fall bekräftas på ett möte.

Farmfields gruppindelning köper jag.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo orgasination från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Urban Anjar »

vulfgar skrev:
Urban Anjar skrev:
pun skrev:
Nuvarande administration måste underordnas TL !!
Om du med det menar Teknikgruppen, så bör den i princip vara underordnad inte bara TL utan också i princip underordnas exempelvis Supportgruppen och Marknadsföringsgruppen.

De tillhandahåller viktiga tjänster som vi alla behöver, men det vi egentligen "producerar" är support och marknadsföring av Ubuntu. Resten är stödfunktioner.
Håller med.

Fast givetvis får det inte flippa ur totalt så att det blir säkerhetsproblem eller alltför krångligt att underhålla, men den balansgången torde knappast vara något problem om man bara snackar med varann. Dvs om teknikgrupperna får en "omöjlig" begäran så får man väl förklara varför och ev komma med bättre förslag.
Nej, lite dialog och resonabelt uppträdande från båda håll krävs givetvis. Jag kan tänka mig att det Support eller Marknadsföring efterfrågar är att lägga till eller ta bort vissa tavlor, att ändra utseende på en sida, lägga till viss funktionalitet eller något i den vägen. Hur detta realiseras skiter vi nog i.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av christoffer »

HakanS skrev:Vi kan nog diskutera gruppindelnigar och -storlekar i evighet.
Vad som är viktigast nu, innan mötet den 19:e, är att diskutera huruvida vi ska ha en loco-TL eller ej. Team-ledarnas befogenheter samt hur beslut ska fattas.
Jag anser att vi måste ha en TL för svenska Ubuntu-gemenskapen.

Jag anser att TL är den som mellan mötena är den som leder/inspirerar/driver på åt vilket håll svenska Ubuntu-gemenskapen ska röra sig. Vid meningsskiljaktigheter har TL befogenhet att sätta ner foten genom att fatta beslut. Sedan vid nästa IRC-möte kan frågan tas upp ifall någon part fortfarande inte har accepterat TL:s beslut för att få höra flera åsikter i frågan och låta hela gemenskapen fatta beslut i frågan. Dock är det viktigt att TL har befogenheter att fatta sådana beslut samt att TL:s beslut accepteras åtminstonde fram tills nästa IRC-möte.

För att utveckla lite så har jag en vision enligt nedan:
Gömt innehåll: Visa!
Team Leader (TL)
Leda och inspirera alla inom den svenska Ubuntu gemenskapen.

Team Contact (TC) (tillika vice TL)
Ansiktet utåt gentemot andra "Ubuntu gemenskaper", press/media och andra organisationer/föreningar.

"Ledningsråd/Ledningsgrupp"
Består av totalt 6 engagerade. TL och TC samt de 4 gruppledarna till grupperna nedan.

De fyra grupperna
Teknik
- Ansvarar för drift, installation av system och hålla alla system uppdaterade.

Marknadsföring
- Ansvarar för marknadsföring på och utanför internet, all design och information som berör och förmedlas av gemenskapen.

Support
- Ansvarar för att enhetlig och professionell support ges via lämpliga kommunikationskanaler där behov finns.

Moderatorerna
- Ansvarar för att svenska Ubuntu gemenskapen lever upp till "Ubuntu Code of Conduct" i alla våra kommunikationskanaler.
Avslutande tankar och funderingar
De fyra gruppledarna bör väljas internt inom respektive grupp.

Jag ser ledningsrådet som en grupp med valda individer som kan driva svenska Ubuntu-gemenskapen framåt med relativt frekventa möten så att våra större IRC-möten där alla medlemmar är med blir färre. Detta för att, iaf i mina ögon sett, effektivisera arbetet och gå framåt istället för att låta alla diskutera allting.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"