Mobilt bredband HUAWEI E1750

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
JerkerB
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2008, 22:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Falun
Kontakt:

Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av JerkerB »

** Uppdatering **
** Det fungerar inte med Ubuntu 9.10 :( **
** Uppdaterade adressen till usb modeswitch ver 1.0.7 **

Jag hade problem med mitt mobila bredband från Tele2. Men nu är det löst så jag tänkte dela med mig.

Detta gäller modemet HUAWEI E1750 (12d1:1446 Huawei Technologies Co., Ltd)

Först behöver man ett program som heter usb_modeswitch. Det gör så att USB dongeln byter läge från virtuell CD-ROM till usb modem.
http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/

Gör så här för att ladda hem och installera.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install libusb-dev
wget http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/usb_modeswitch-1.0.7.tar.bz2
tar xjvf usb_modeswitch-1.0.7.tar.bz2
cd usb_modeswitch-1.0.7 
make clean
make
sudo make install 
Nu är usb_modeswitch installerad i /usr/sbin/usb_modeswitch

Nästa sak som behövs göras är att editera filen /etc/usb_modeswitch.conf

Kod: Markera allt

 sudo gedit /etc/usb_modeswitch.conf
Lägg till dessa rader överst i filen och spara

Kod: Markera allt

DefaultVendor=  0x12d1
DefaultProduct= 0x1446

TargetVendor = 0x12d1
TargetProduct= 0x1001

MessageContent="55534243000000000000000000000011060000000000000000000000000000"
MessageEndpoint=0x01
CheckSuccess=5
Sen skapar vi en ny regel så att usb_modeswitch startar varje gång vi sätter in USB dongeln i datorn.

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/udev/rules.d/15-huawei-e1750.rules
Här lägger vi en raden och sparar filen.

Kod: Markera allt

SUBSYSTEM=="usb", SYSFS{idProduct}=="1446", SYSFS{idVendor}=="12d1", RUN+="/usr/sbin/usb_modeswitch"
Sen startar vi om udev

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/udev restart
Nu kan man stoppa in USB dongeln i datorn och NetworkManager bör hitta ditt modem.
För att få modemet att koppla upp sig till Tele2 måsta man ändra APN adressen från internet.tele2.se till mobileinternet.tele2.se
Detta gör man under System->Inställningar->Nätverksanslutningar->Mobilt bredband
Om det finns en Tele2/Comviq redigerar dess APN till mobileinternet.tele2.se. Annars lägger du till en ny Tele2/Comviq i guiden och redigerar dess APN till mobileinternet.tele2.se
Senast redigerad av 2 JerkerB, redigerad totalt 23 gång.
annafrossen
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2009, 16:50
OS: Annat GNU/Linux

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av annafrossen »

Hej.
Jag skulle vilja veta vad för bredband jag skall köpa av Telias varianter.
MAC eller PC, jag har en PC men kör så klart Ubuntu.

Tack för svar.
/T
tom4everitt
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 aug 2009, 19:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av tom4everitt »

Mycket bra guide! Fungerade perfekt på mitt Xubuntu 9.04! Tackar hjärtligast
dysse1
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 aug 2009, 21:18
OS: Kubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av dysse1 »

great guide thanks . It works perfect with xcfe but not with kde?
Do you know how to make it work in kde kubuntu 9.04? as said up it works perfect in xubuntu desktop 9.04, same mashine.
Best regards dysse
prepuc
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 sep 2009, 15:54
OS: Ubuntu

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av prepuc »

Tusen tack. TIll och med en newbie som jag kunde fixa det med hjälp av instruktionerna.
Användarvisningsbild
Fredrik
Inlägg: 94
Blev medlem: 03 aug 2006, 17:56
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Jönköpings Kommun

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av Fredrik »

Fungerar perfekt i Ubuntu Men:
När jag försöker installera i Xubuntu så får jag detta vid kommandot:

sudo gedit /etc/usb_modeswitch.conf

sudo: gedit: command not found

Installerade gedit för att lösa problemet men det fungerar inte!
När jag skriver:
sudo /etc/init.d/udev restart

Får jag detta:
Rather than invoking init scripts through /etc/init.d, use the service(8)
utility, e.g. service udev restart

Since the script you are attempting to invoke has been converted to an
Upstart job, you may also use the restart(8) utility, e.g. restart udev
udev start/running, process 3952

Vad är felet!?
//Fredrik
linuxfan
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 okt 2009, 23:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av linuxfan »

Hej. Jag får inte min modem och fungerar via Ubuntu 9.04 jag har skrivet alla koder som finns här i fourm men inget hämter och jag statar om datorn men modemet lyser grönt och inte blå ??? vad ska jag göra för att kunna installer modemet? Kan man använda både modemet och minneskort läsare tillsammans? Jag hoppas att få svar snart. Tack! Mvh Emilie
rogersjobo
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 aug 2009, 11:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av rogersjobo »

Jag får allting att funka på min laptop med ubuntu 9.04 ,
Men desvärre så vill det sig inte på min andra laptop med ubuntu 8.10 installerat med Wubi

Hjälp någon?
alysona
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2009, 12:02
OS: gNewSense
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av alysona »

How do i get my computer to recognize my monitor in ubuntu? So im fairly new to ubuntu- i have a book on getting used to it. And the author recommended installing EnvyNG- to find compatible drivers for my ATI graphics card.
______________________
http://www.keywordspy.com/overview/domain.aspx?q=marketsamurai.com]market samurai[/url] ~ http://www.keywordspy.com/overview/domain.aspx?q=marketsamurai.com]marketsamurai[/url] ~ http://www.keywordspy.com/overview/domain.aspx?q=marketsamurai.com]marketsamurai.com[/url]
Senast redigerad av 2 Peetra, redigerad totalt 25 gång.
Anledning: // auto-urls inactivated
Angry_Swede
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 jan 2010, 00:22
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av Angry_Swede »

Jag har följt JerkerB's berömvärt lättförståeliga guide nästan till punkt och pricka, jag använde usb_modeswitch-1.0.7 då det är den sensate versionen, men förutom det så följde jag guiden exakt.

Men mitt modem erkänns ändå inte av NetworkManager... ???

Snälla, är det någon som kan hjälpa mig?!
Avos
Inlägg: 239
Blev medlem: 07 apr 2007, 20:02

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av Avos »

Jag har också problem med modemet. Men jag har telia och ett huawei E220. Kan jag använda samma rutin ? Vilken skillnad ?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av Bowmore »

Avos skrev:Jag har också problem med modemet. Men jag har telia och ett huawei E220. Kan jag använda samma rutin ? Vilken skillnad ?
Det ska fungera om du inte kör Karmic (9.10). Läs mer om Karmic vs E220 i denna tråd.
olyckholm
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 feb 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av olyckholm »

Hej. Vill bara berätta att det funkar! Det som hänt är att usb-modeswitch installeras litet annorlunda nu än tidigare.
Har installerat Huawei E1750 / Telenor mobilt bredband på både på 9.04, 9.10 och 10.04 alfa (64-bit).
Gör så här, så funkar det.
(Förutsätter litet grundkunskaper, en riktig newbie-anvisning finn på min sajt, se nedan.)
Installera libusb-dev och tcl (senaste versionen). Båda kan hämtas med Synaptic.

Ladda ner usb_modeswitch från http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/
(När jag testade i början av februari -10 fick jag hem usb-modeswitch-1.1.0.
Om du får hem en nyare fil, ersätt sifferkombinationen med den som din fil har i fortsättningen.

Dubbelklicka på filen och välj packa upp.
Mappen (usb-modeswitch-1.1.0) som bildas bör hamna under Hämtningar i homemappen (om du har 9.10 eller 10.04). För att resten skall fungera måste du ha en Hämtningar-mapp i hemmappen och den nedladdade filen där.

Skriv i ett terminalfönster:
sudo su (enter, och ange ditt lösenord). Sedan, när du blivit root:
cd Hämtningar/usb-modeswitch-1.1.0 och tryck Enter.
Installera genom att skriva
make install (Enter och skriv in ditt lösenord)
Flytta eller kopiera usb.modeswitch.conf från Hämtningar/usb-modeswitch-1.1.0-mappen till /etc-mappen. (Du behöver öppna Nautilus som root med kommandot sudo nautilus.)
Skapa en rules-fi. Kopiera följande till terminalfönstret:
sudo gedit /etc/udev/rules.d/15-huawei-e1750.rules
Nu bildas och öppnas en tom fil (15-huawei-e1750.rules).
Kopiera in följande (allt i en följd, inget medvetet radbyte):
SUBSYSTEM=="usb", SYSFS{idProduct}=="1446", SYSFS{idVendor}=="12d1", RUN+="/usr/sbin/usb_modeswitch"
Spara. Stäng programfönstret.
Nu är själva installationen klar. För säkerhets skull, starta om datorn.

När du klickar på nätverksanslutnings-symbolen på panelen skall texten "Ny mobil bredbandsanslutning (GSM)..." dyka upp. Klicka på den och följ instruktionerna. Modemet slutar blinka grönt, börjar blinka blått och går efter några sekunder över till fast blått sken. Modemet är anslutet till bredbandsleverantören.
Du tillfrågas om nyckelringens lösenord. Fyll i det. Om det är första gången, och du inte vill använda nyckelringen till något annat, lämna lösenord tomt och acceptera osäker lagring.

Slutligen, för att allt skall funka automatiskt:
System – Inställningar – Nätverksanslutningar. Under Mobilt bredband: Klicka på Telenor Mobilt bredband (eller vad du nu har), välj Redigera. Bocka för ”Anslut automatiskt”.
Om en fråga om nyckelring uppkommer, välj att alltid låta nyckelringen ansluta automatiskt.

mvh
Stefan Berge, Valutronic

PS – En mera detaljerad anvisning, som även relativt nya Ubuntuanvändare kan följa, hittar du längst ner på den här sidan:
http://www.valutronic.se/ubuntu.html
PloppFlopp
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 sep 2008, 22:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: BRÅLANDA

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av PloppFlopp »

Det var verkligen en bra guide. Fick, med lite knåpande ;) , igång mitt E1750 från Tele2 på Ubuntu 9.04. Bara man kommer ihåg att ändra APN:en till mobileinternet.tele2.se. Och så kan det vara lite bökigt att starta om modemet om man slagit av strömmen så att modemet tappat 3g-kontakten. Då är det bäst att ta ut modemet, sätta in det igen och därefter aktivera "Automatisk anslutning". Denna inställning man avmarkera när modemet väl är i "modem"-läge igen. Autenticering ska bara vara EAP och PAP för min del. Användarnamn behövs inte. Lösenord vet jag inte riktigt hur det fungerar. Skriver jag inget blir det ingen uppkoppling men ett lösenord skrivs in automatiskt. Nästa uppkopplingsförsök går bra. Så jag låter lösenordet vara kvar.

Som sagt, tack för utmärkt handledning. Jag hade nästan gett upp!

Peter
Ronald
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 mar 2010, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av Ronald »

Telnors Huawei e1750 modem har UMTS och HDSPA.
JerkerB 31 jul 2009, 22:42 :s beskrivning fungerade utmärkt. Använde version usb-modeswitch-1.1.1
Hämtade dock hem nödvändiga filer och lade dem i en mapp och utförde commandona i denna mapp.
Fick tipset av telenor att PIN-koden kunde kopplas från om man satte chippet i mobitelefonen.
Russell123
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 apr 2010, 11:55
OS: Xubuntu

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av Russell123 »

Hej vänner hoppas allt blir bra. jag installera om fönstret på min dator men efter tyglar hingst modemet inte fungerar bra.
ge mig förslag att lösa det använder jag modemet i Hawaii
Freakish
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2010, 00:15
OS: Linux Mint
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av Freakish »

Hej. Jag inköpte nyligen en Samsung N210, Windows 7, med Telenor Mobilt Bredband. Huawei E1750 modem. Tyckte att det var dags att testa Linux.
Skaffade Mint (som en kompis tycker mycket om) så jag kör ubuntu 9.10 Mint 8. Funkar rätt bra, lite pill att komma igång kanske (inte direkt Vista...)
Men till problemet.
Jag följde guiden postad i denna tråd av -olyckholm-, allt funkade skit bra och jag kommer till det steg att jag startat om datorn.
Men det dyker inte upp något i nätverkshanteraren, modemet bara fortsätter att blinka blått.

Någon som har ett tips om vad jag ska hitta på?
Freakish
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2010, 00:15
OS: Linux Mint
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av Freakish »

Freakish skrev:Hej. Jag inköpte nyligen en Samsung N210, Windows 7, med Telenor Mobilt Bredband. Huawei E1750 modem. Tyckte att det var dags att testa Linux.
Skaffade Mint (som en kompis tycker mycket om) så jag kör ubuntu 9.10 Mint 8. Funkar rätt bra, lite pill att komma igång kanske (inte direkt Vista...)
Men till problemet.
Jag följde guiden postad i denna tråd av -olyckholm-, allt funkade skit bra och jag kommer till det steg att jag startat om datorn.
Men det dyker inte upp något i nätverkshanteraren, modemet bara fortsätter att blinka blått.

Någon som har ett tips om vad jag ska hitta på?

Löste det. Uppgraderade till 10.04 LTS, och gick efter http://preview.tinyurl.com/354mab9
(lade in preview för de som inte litar på korta url's)
KalleKola
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 nov 2009, 13:17
OS: Ubuntu

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av KalleKola »

Jag kör windows för närvarande pga att inte Ubuntu funkade ihop med HUAWEI E1750 och telenors bredband. Det som är det stora kruxet för mig är att jag inte har någon fast lina att tanka ner programsnuttar och annat från. Jag måste alltså ha något som jag vet funkar innan jag drar in 10.04. Finns det ingen remix e dyl som grejar det här så man slipper tänka på det?

Tyvärr kan jag inte koda något på egen hand heller. Komplett okunnig.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av norhager »

KalleKola skrev:Jag kör windows för närvarande pga att inte Ubuntu funkade ihop med HUAWEI E1750 och telenors bredband. Det som är det stora kruxet för mig är att jag inte har någon fast lina att tanka ner programsnuttar och annat från. Jag måste alltså ha något som jag vet funkar innan jag drar in 10.04. Finns det ingen remix e dyl som grejar det här så man slipper tänka på det?

Tyvärr kan jag inte koda något på egen hand heller. Komplett okunnig.
Om du kör Ubuntu via en liveskiva så bör kunna se din internetanslutning om du högerklickar på ikonen vid klockan, finns den där så ska de fungera sen vid en installation.
Skriv svar

Återgå till "Internet"