Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Hjälp med installation och användning av program
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av marant6 »

Hej!

Jag och min sambo kör med var sin användare, men det uppstår ett bekymmer då vi båda är inloggade (använder växla användare ständigt) då en av användaren öppnat en partion/disk. Då blir den inte tillgänglig för den andra. Den är helt enkelt inte synlig för den andra.
Jag har försökt skapa en grupp där vi båda ingår, men då jag försöker ändra rättigheten på disken så hittar jag inte gruppen jag skapat.
Jag kan därmed inte lägga behörighet för den gruppen.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av Osprey »

Varför monterar du inte diskarna/partitionerna vid boot så att de automatiskt blir "systemglobala"..?
Vad är det för typ av diskar/partitioner?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av marant6 »

Hur monterar jag dem så så att de blir systemglobala vid booten?

Partion: NTFS
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av Osprey »

Förutom att ditt UUID antagligen skiljer och så, så lägger in dem i /etc/fstab ungefär som:
UUID=2FD7F56D0FA70DAA /windows ntfs defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
Om du tycker att det är lättare så skulle jag tro att det finns något grafiskt verktyg för att fixa det här... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av marant6 »

Gärna grafiskt om det finns då jag inte har tillräcklig kunskap för jobba så värst mycket i terminalen.

Eller om du kan beskriva lite mer hur jag ska lägga in den i /etc/fstab
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av marant6 »

Hoppas fortfarande att någon kan fortsätta och hjälpa mig.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av Bowmore »

Det finns ett grafiskt verktyg PySDM (Storage Device Manager) för att montera partitioner statiskt i /etc/fstab. Paketet pysdm installeras och nås sen under System > Administration.

Kruxet är att man måste veta beteckningen (sdxy) på partitionen ifråga men vet man det så går den att använda och verkar fungera.

Är det en USB-disk (plugin) så kan den ju dyka upp med olika beteckningar beroende på andra aktiverade plugin-enheter och då är uuid ett bättre val. Men då återstår att editera manuellt i fstab.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av Broder Tuck »

marant6 skrev:Hej!

Jag och min sambo kör med var sin användare, men det uppstår ett bekymmer då vi båda är inloggade (använder växla användare ständigt) då en av användaren öppnat en partion/disk. Då blir den inte tillgänglig för den andra. Den är helt enkelt inte synlig för den andra.
Jag har försökt skapa en grupp där vi båda ingår, men då jag försöker ändra rättigheten på disken så hittar jag inte gruppen jag skapat.
Jag kan därmed inte lägga behörighet för den gruppen.
Med stor risk för att jag är "ute i förhastat oväder" och "cyklar", så vill jag bidraga med ett, än så litet, bidrag. Jag gissar också, att ni inte vill komma åt disken (partitionen) från olika håll, samtidigt. Jag tror att ni, var och en kör i Ubuntu, men också har en gemensam, annan disk/partition i ntfs (windows) som ni vill kunna komma åt, medan den andre inloggade är ute och rör på sig en stund.

Det är förmodligen så, att båda är inloggade i ubuntu samtidigt, men bara en av er är aktiv för stunden och då vill kunna nå ntfs-delen. Det bör man kunna göra enligt nedan.
Den som är sist inne, måste kanske "avmontera" disken, när denne är klar, för att sedan den andre som öppnar sin inloggning, också skall kunna komma åt den. Hur det är med det, det kan ni pröva er fram till.

Mitt förslag är: inne i vardera av ubuntupartitionerna (era respektive inloggningar), lägger ni in en diskmonterare i den övre panelen.

Ni måste göra detta i respektive användares fall. Högerklicka på den övre panelen, välj första alternativet i dialogrutan som dyker upp: "Lägg till i panelen".
Scrolla ner en liten bit i alternativlisten som dök upp, till alternativet: Diskmonterare. Klicka på den. Nu tänds ett alternativ längst ned i dialogrutan, Lägg till. Klicka där och i den övre panelen finns nu lika många ikoner, som ni har alternativa partitioner, diskar, usb-stickor, externa diskar etc..
Externa enheter syns bara om de är inkopplade. Fasta diskar o/e partitioner däremot, syns alltid, i detta fält.

Er ntfs-partition/disk, bör nu finnas däruppe. Vänsterklicka på den ikon som har dykt upp och du får välja om du vill montera disken.
Har du flera diskar, kan det vara skäl till att gå in i programmet gparted och ge dem, var och en, sin unika etikett. Då får ni sedan en mer precis benämning på respektive möjlighet, om det finns två, eller flera diskikoner i panelen. Korta etiketter syns alltid. Ex., ubu husse (husbonde), ubu köksa, etc., etc.. ;D

På motsvarande sätt, ger man externa applikationer sina respektive, unika, namn. Sådant underlättar, när mängden blir utökad, eller åldersdemensen (i mitt fall :) ) sätter in.

När var och en av er har avslutat "sin sejour" på mellanhavda disk, är det bara att återigen vänsterklicka på ikonen och välja avmontera, så bör den vara fix och färdig för näste, att nyttja. Kanske det inte behövs, jag har inte testat det. Men förmodligen är åtkomsten låst, i.o.m att någon redan har "öppnat" valet.

Jag hoppas att jag har förstått dig rätt och, om så är, att mitt förslag till lösning, kan vara något som du gillar. Snabbt och väl fungerande är det, i vart fall. Kör själv så, här hemma.

Lycka till, fridens liljor och be sambon om ursäkt för mitt exemplariskt dåliga namnförslag ovan. Det skrevs i ett försök att vara rolig, men det är väl med det, lika som härhemma, det är bara jag som tycker att jag är rolig, gumman lider . . . . och bannar .. . . .(hon envisas med, att titulera mig som "husbandet". 8)

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Dela hårddisk/Parttioner för flera användare

Inlägg av marant6 »

Hej Tukken!

Det är precis som du anger att vi båda kör ubuntu och att vi båda är inloggade, men en är ute å rör på sig medan den andra kör.
Därmed så blir det så att en användare monterar disken och därefter blir den låst för den andra.
Jag tackar för tipset hur man kan förenkla hanteringen av detta om det nu inte är så att jag kan få disken ständigt monterad för båda. Vilket jag helst vill.
Känns lite knöligt ändå att hela tiden komma ihåg att avmontera och montera denna.

Kollade lite på storage device manager, men jag kan inta säga att jag blev något klokare över hur jag ska göra.

Jag hoppas dock att någon kan hjälpa mig med att få in rätt text i fstab så att den blir monterad för alla användare.
Skriv svar

Återgå till "Program"