Installera äldre version av Compiz?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har nu Ubuntu 12.04 på två helt olika datorer. Jag har haft det ett bra tag på min stora bärbara, men aldrig riktigt fått kuben att funka snyggt. Har hela tiden trott at det beror på mitt svartlistade grafikkort, men efter att ha installerat Ubuntu 12.04 även på min EeePC visade det sig att den har samma fel. Felet jag talar om hade jag inte på Ubuntu 10.10 på datorn med svartlistade kortet (nVidia Go7300 nånting) och inte heller i exempelvis Mandriva på min EeePC, på den tiden det begav sig (2008-2009).

Så vad är det då som är så fult med kuben i Ubuntu 12.04?
Jo, säg att vi har ett antal fönster öppna på en skrivbordsyta. Vi snurrar nu till nästa yta, som vi kan säga är tom. Antingen snurrar jag med Ctrl+Alt+→, Ctrl+Alt+← eller med Ctrl+Alt+musknapp 1, det spelar ingen roll. Själva snurrandet ser snyggt och bra ut, men när du snurrat färdigt ser jag för ett ögonblick fönsterna från förra ytan, kanske i några hundradels sekunder, innan de försvinner igen. Hur fult som helst! De liksom blixtar till bara.

Dessutom fungerar inte Shift+Ctrl+Alt+→, Shift+Ctrl+Alt+← och Shift+Ctrl+Alt+musknapp 1, det vill säga att flytta med aktivt fönster till nästa eller föregående yta. De kommer med över på nästa sida, men när man släppt knapparna försvinner fönstret igen.

Det finns även andra saker som inte fungerar som det är tänkt.
Är jag den ende som använder kuben? Har som sagt exakt samma fel på två väldigt olika datorer (inte ens Compiz-inställningarna är identiska), och med ingen av datorerna hade jag problem med tidigare versioner av Compiz.

Som sagt, det skulle vara givande om någon kunde testa detta, eller redan testat och berätta om det fungerar eller inte. Om det fungerar skulle jag gärna vilja veta exakt vilka inställningar du har, så att jag kan testa med samma inställningar.

Skulle även vilja testa med samma Compiz-version som ingick i Ubuntu 10.10 för att se om det verkligen är just Compiz det är fel på (jag hade ju som sagt inte dessa problem i Ubuntu 10.10). En sak som skiljer Compiz-installationen mellan Ubuntu 12.04 och Ubuntu 10.10 är ju Unity-tillägget i 12.04. Det kanske är det som strular till det?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av norhager »

Jag har fått gått över till Kubuntu för jag ville ha kvar kuben och i Ubuntu 12.04 och 12.10 fungerar den inte trots att den finns med i Compiz, jag vet att visa tycker att det är ett onödigt lull lull men man måste få välja själv. Jag tycker att du ska prova kubuntu 12.04 för den är snygg och man slipper de där fula ikonerna på vänstra sidan och du kan fortfarande med hjälp av Synaptik installera de program du föredrar.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Bowmore »

Johnny Rosenberg skrev:Själva snurrandet ser snyggt och bra ut, men när du snurrat färdigt ser jag för ett ögonblick fönsterna från förra ytan, kanske i några hundradels sekunder, innan de försvinner igen.
Det är en compiz bugg i 12.04 som åtgärdades först i 12.10.
Fixen borde backportas till 12.04 då den även påverkar växling av arbetsytor i Unity-miljön.
norhager skrev:Jag har fått gått över till Kubuntu för jag ville ha kvar kuben och i Ubuntu 12.04 och 12.10 fungerar den inte trots att den finns med i Compiz
Jodå, compiz och kuben fungerar i båda utgåvorna.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av norhager »

Bowmore skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Själva snurrandet ser snyggt och bra ut, men när du snurrat färdigt ser jag för ett ögonblick fönsterna från förra ytan, kanske i några hundradels sekunder, innan de försvinner igen.
Det är en compiz bugg i 12.04 som åtgärdades först i 12.10.
Fixen borde backportas till 12.04 då den även påverkar växling av arbetsytor i Unity-miljön.
norhager skrev:Jag har fått gått över till Kubuntu för jag ville ha kvar kuben och i Ubuntu 12.04 och 12.10 fungerar den inte trots att den finns med i Compiz
Jodå, compiz och kuben fungerar i båda utgåvorna.
Va bra att kuben fungerar men tala då om hur man får den att fungera, jag ställde den frågan i en annan tråd men fick inget vettigt svar det är därför jag har gått över till Kubuntu
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Bowmore »

norhager skrev:Va bra att kuben fungerar men tala då om hur man får den att fungera
Som du ser ovan så kör Johnny kuben i 12.04.

Jag kör kuben i båda utgåvorna i gnome classic miljön och aktiveringen är som den alltid varit, dvs aktivera Skrivbordkub och Rotera kub. I 12.04 finns även plugin för Deformation som jag har för mig försvann i 12.10. Vill låta det vara osagt om kuben fortfarande fungerar i Unity-miljön då jag inte längre använder den där sen ett antal utgåvor tillbaks. Vill minnas att det var mer strul att få igång den i Unity då men det gick med lite handpåläggning.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Bowmore skrev:
norhager skrev:Va bra att kuben fungerar men tala då om hur man får den att fungera
Som du ser ovan så kör Johnny kuben i 12.04.

Jag kör kuben i båda utgåvorna i gnome classic miljön och aktiveringen är som den alltid varit, dvs aktivera Skrivbordkub och Rotera kub. I 12.04 finns även plugin för Deformation som jag har för mig försvann i 12.10. Vill låta det vara osagt om kuben fortfarande fungerar i Unity-miljön då jag inte längre använder den där sen ett antal utgåvor tillbaks. Vill minnas att det var mer strul att få igång den i Unity då men det gick med lite handpåläggning.
Det var inga problem att få igång den i Unity, inte alls som med 11.04 en gång i tiden. Möjligen att Unity kraschade vid något tillfäller eller så, men inte värre än att det gick igång igen och att det gick att köra vidare.

För mig fungerar kuben, som sagt, men med vissa defekter, bland annat de jag nämner i trådens inledande inlägg.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Bowmore skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Själva snurrandet ser snyggt och bra ut, men när du snurrat färdigt ser jag för ett ögonblick fönsterna från förra ytan, kanske i några hundradels sekunder, innan de försvinner igen.
Det är en compiz bugg i 12.04 som åtgärdades först i 12.10.
Fixen borde backportas till 12.04 då den även påverkar växling av arbetsytor i Unity-miljön.
Framför allt borde den fixas i 12.04 för att den ska hänga med i upp till 3 år till!
Nu när jag äntligen bestämt mig för att enbart köra LTS-utgåvor (för att jag är så trött på att behöva installera om två gånger per år – att uppgradera via uppdateringshanteraren har aldrig varit ens i närheten av att funka för mig), så ska jag alltså dras med denna bugg till åtminstone 14.04…? Otroligt, vilken tur jag har med allting här i livet… ;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av norhager »

Johnny Rosenberg skrev:
Bowmore skrev:
norhager skrev:Va bra att kuben fungerar men tala då om hur man får den att fungera
Som du ser ovan så kör Johnny kuben i 12.04.

Jag kör kuben i båda utgåvorna i gnome classic miljön och aktiveringen är som den alltid varit, dvs aktivera Skrivbordkub och Rotera kub. I 12.04 finns även plugin för Deformation som jag har för mig försvann i 12.10. Vill låta det vara osagt om kuben fortfarande fungerar i Unity-miljön då jag inte längre använder den där sen ett antal utgåvor tillbaks. Vill minnas att det var mer strul att få igång den i Unity då men det gick med lite handpåläggning.
Det var inga problem att få igång den i Unity, inte alls som med 11.04 en gång i tiden. Möjligen att Unity kraschade vid något tillfäller eller så, men inte värre än att det gick igång igen och att det gick att köra vidare.

För mig fungerar kuben, som sagt, men med vissa defekter, bland annat de jag nämner i trådens inledande inlägg.
Jag fick den att snurra men någon kub var det inte för fast jag har ställt in den för fyra skrivbord var det bara 2, st men i menyn till vänster syntes det helt klart 4 skrivbord det såg dumt ut med bara 2 skrivbord när den snurrade
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Bowmore »

Johnny Rosenberg skrev:Framför allt borde den fixas i 12.04 för att den ska hänga med i upp till 3 år till!
Det är 5 års support för 12.04, dvs till april 2017.

En fix kommer att backportas, se
window flicker for a short time after switching workspaces
För det krävs att Compiz Core fixas, dvs med Compiz Core 0.9.7.14 "SRU-3".
norhager skrev:Jag fick den att snurra men någon kub var det inte för fast jag har ställt in den för fyra skrivbord var det bara 2, st men i menyn till vänster syntes det helt klart 4 skrivbord det såg dumt ut med bara 2 skrivbord när den snurrade
Var ändrade du antal arbetsytor?
Tydligen in i CompizSettings plugin Allmänna alternativ > Desktop Size > Virtuell horizontell storlek.
Själv kör jag med 6 arbetsytor, vilket då blir:
- Virtuell horizontell storlek = 6 (default = 2)
- Virtuell vertikal storlek = 1 (default = 2)
- Antal skrivbord = 1 (default = 1)

Passade på att köra igång kuben även för 13.04 gnome classic nu ;)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Bowmore skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Framför allt borde den fixas i 12.04 för att den ska hänga med i upp till 3 år till!
Det är 5 års support för 12.04, dvs till april 2017.
Jaså, har det ändrat det nu? Förr var det ju bara serverversionen som hade 5 års support, 3 år för skrivbordsversionen.
Bowmore skrev:En fix kommer att backportas, se
window flicker for a short time after switching workspaces
För det krävs att Compiz Core fixas, dvs med Compiz Core 0.9.7.14 "SRU-3".
norhager skrev:Jag fick den att snurra men någon kub var det inte för fast jag har ställt in den för fyra skrivbord var det bara 2, st men i menyn till vänster syntes det helt klart 4 skrivbord det såg dumt ut med bara 2 skrivbord när den snurrade
Var ändrade du antal arbetsytor?
Tydligen in i CompizSettings plugin Allmänna alternativ > Desktop Size > Virtuell horizontell storlek.
Själv kör jag med 6 arbetsytor, vilket då blir:
- Virtuell horizontell storlek = 6 (default = 2)
- Virtuell vertikal storlek = 1 (default = 2)
- Antal skrivbord = 1 (default = 1)

Passade på att köra igång kuben även för 13.04 gnome classic nu ;)
Själv kör jag 4·4=16 skrivbord. Ser bra ut med Expo, fast i praktiken använder jag sällan fler än 4 totalt. Men som sagt, man måste ställa in antalet i Compiz, som du säger.

Markerar tråden som löst i alla fall, även om just frågan i själva rubriken inte besvarades. Fick ju ändå veta det jag behöver veta.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Bowmore »

Johnny Rosenberg skrev:Jaså, har det ändrat det nu? Förr var det ju bara serverversionen som hade 5 års support, 3 år för skrivbordsversionen.
Japp, fr.o.m 12.04 så gäller även 5 år för LTS, men bara för Ubuntu.
Johnny Rosenberg skrev:Markerar tråden som löst i alla fall, även om just frågan i själva rubriken inte besvarades. Fick ju ändå veta det jag behöver veta.
Hade tänkt besvara den tidigare.
En nedgradering av Compiz drar bland annat med sig nedgraderingar av andra funktioner som Unity, libbar, etc. Jag skulle nog inte ge mig på det själv och speciellt inte i detta fall då buggen även finns i 11.10 :P
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Bowmore skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Jaså, har det ändrat det nu? Förr var det ju bara serverversionen som hade 5 års support, 3 år för skrivbordsversionen.
Japp, fr.o.m 12.04 så gäller även 5 år för LTS, men bara för Ubuntu.
Johnny Rosenberg skrev:Markerar tråden som löst i alla fall, även om just frågan i själva rubriken inte besvarades. Fick ju ändå veta det jag behöver veta.
Hade tänkt besvara den tidigare.
En nedgradering av Compiz drar bland annat med sig nedgraderingar av andra funktioner som Unity, libbar, etc. Jag skulle nog inte ge mig på det själv och speciellt inte i detta fall då buggen även finns i 11.10 :P
Egentligen vill jag helt skippa Unity och ha tillbaka gnome-panel, men jag kör så här ett tag till, tror jag. Ska testa Cinnamon vid tillfälle också, kanske genom att installera Mint. Någon som vet om UbuntuOne kommer att funka lika bra med Mints Nautilus-variant (glömt vad den heter…) som med Nautilus? Testade Xubuntu, men filhanteraren verkade inte ha en aning om vad UbuntuOne är för något. Trodde Xubuntu hade support från Cannonical, men tydligen inte.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av webaake »

Hur man får U1 stöd i Thunar (xfce):
http://ubuntuforums.org/archive/index.p ... 49530.html
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

webaake skrev:Hur man får U1 stöd i Thunar (xfce):
http://ubuntuforums.org/archive/index.p ... 49530.html
Okej, då återstår bara alla andra Nautilus-finesser som jag vant mig vid att inte kunna vara utan… fast jag kommer inte ihåg just nu vad som fanns och inte fanns i Thunar. ”Öppna i terminal” är ett måste i alla fall, den klarar jag mig inte utan. Kunna köra skript på markerade filer och/eller mappar (som man kan via Nautilus-actions) känns också som ett måste (har exempelvis ett skript som skapar en viss mappstruktur i markerad mapp och som jag har stor nytta av). Flikar och dubbelpanel (F3 i Nautilus) blir också svårt att vänja sig av vid.

Saknas något av detta i Thunar? Kan man köra ftp?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av webaake »

Thunar har ju UCA, User Custom Actions, vilket ger oändliga möjligheter. Vissa Nautilusscripts fungerar med bara lite modifieringar. Man kan dessutom göra egna bashscript, vilka man sedan kallar på med UCA's (anpassad åtgärd på svenska).

"Öppna terminal här" ligger med default som exempel på en UCA, tror jag bestämt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Installera äldre version av Compiz?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

webaake skrev:Thunar har ju UCA, User Custom Actions, vilket ger oändliga möjligheter. Vissa Nautilusscripts fungerar med bara lite modifieringar. Man kan dessutom göra egna bashscript, vilka man sedan kallar på med UCA's (anpassad åtgärd på svenska).

"Öppna terminal här" ligger med default som exempel på en UCA, tror jag bestämt.
Låter ju utmärkt.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"