Utforskaren

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Fjelle
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 sep 2012, 08:38
OS: Ubuntu

Utforskaren

Inlägg av Fjelle »

I Ubuntu 12.04 har jag inte hittat möjligheten att få fram undermappar i vänsterkanten. I förra versionen och även i Windows utforskaren är det bara att klicka. Det går att hantera, men om man skall flytta en fil från hämtningar till en undermapp (till en undermapp) till dokument, så blir det rätt många extra moment. Samma sak från/till en undermapp på ett USB-minne. Är det någon finess jag har missat eller finns det inte med? I så fall skulle jag vilja önska den förbättringen från någon som kan sådant (för det kan inte jag).
Fjelle
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Utforskaren

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Visa → Sidopaneler → Träd
Sedan kan det underlätta att använda flera flikar. Man kan ju dra filer mellan flikarna. Enklaste sättet att skapa en ny flik är att högerklicka på någon mapp någonstans och välja Öppna i ny flik.

Ytterligare en möjlighet man har är att använda en extrapanel. Fås enkelt fram med F3. Då kan man dra filer från den ena panelen till den andra. Ungefär som det urgamla Norton Commander (för DOS), om någon kommer ihåg…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Fjelle
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 sep 2012, 08:38
OS: Ubuntu

Re: Utforskaren

Inlägg av Fjelle »

Tack för hjälpen! Jag trodde väl att det fanns någonstans.
Fjelle
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Utforskaren

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Fjelle skrev:Tack för hjälpen! Jag trodde väl att det fanns någonstans.
Fjelle
Jag hade inte heller märkt att de ändrat där, men visst fanns fler grejer att välja på förut än bara Träd och Bokmärken?
Tråkigt att de gömmer undan saker i menyer. Tyckte inte den gamla varianten var i vägen.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"