Öppna filer via Hem → Sök

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Öppna filer via Hem → Sök

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Antec skrev:Det finns en del program som åtminstone jag inte skulle vilja vara utan då jag använder Ubuntu original med Unity. Jag installerar alltid dom här programmen..

1. Ubuntu Tweak, finns via PPA
https://launchpad.net/~tualatrix/+archi ... es_filter=
Har faktiskt letat efter den. Fanns inte den i de vanliga förråden förut?
Antec skrev:2. gimp 2.8.2, finns via PPA
https://launchpad.net/~otto-kesselgulas ... es_filter=
Använder inte Gimp särskilt ofta och aldrig till något avancerat, men kanske installerar den ändå så småningom. Inget som har någon prioritet, dock.
Antec skrev:3. MyUnity, finns i förrådet myunity
Den råkade jag se i programcentralen i förbigående häromdagen, sedan glömde jag bort vad den hette och nu blir jag påmind… Tank!
Antec skrev:4. Nautilus-Open-Terminal, finns i förrådet nautilus-open-terminal
Det var bland det första jag installerade, samt ”Öppna som administratör” som jag då och då finner användbart.
Antec skrev:5. dconf-editor, finns i förrådet dconf-tools
eller installera från terminalen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install dconf-tools
Om du vill att nautilus filhanterare ska visa en adressrad istället för knappar kan du klistra in den här raden i terminalen:

Kod: Markera allt

gsettings set org.gnome.nautilus.preferences always-use-location-entry true
Och om du sen ångrar dig och vill ha tillbaka knapparna i nautilus filhanterare så kan du klistra in raden nedanför i terminalen:

Kod: Markera allt

gsettings set org.gnome.nautilus.preferences always-use-location-entry false
mvh Antec :)
Ofta tycker jag knapparna är smidiga att använda, men då och då vill jag ha adressraden. Vid de tillfällena använder jag Ctrl+l, vilket fungerar bra. När jag tryckt ↵ för att komma till adressen jag knappat in kommer knapparna tillbaka igen. Smidigt för mitt arbetssätt. Men tack för tipset i alla fall, alltid kul att lära sig något nytt.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Öppna filer via Hem → Sök

Inlägg av Antec »

Johnny Rosenberg skrev:Har faktiskt letat efter den. Fanns inte den i de vanliga förråden förut?
Jo jag tror att det fanns förr i förrådet? Som det är nu så får man uppdateringarna på en gång, Ubuntu Tweak utvecklas hela tiden och stabiliteten är väldigt hög tycker jag =)
Johnny Rosenberg skrev:Använder inte Gimp särskilt ofta och aldrig till något avancerat, men kanske installerar den ändå så småningom. Inget som har någon prioritet, dock.
Fördelen med gimp 2.8 är att nu kan man som man aldrig kunnat göra förut, att man kan använda det med "Singel-Windows mode" med att gå in på fönster och sen välja "Singel-Windows mode" det går att använda båda sätten men det nyare sätten känns mer modernt. Men då det gäller mycket stora bilder tycker jag det är lättare om man kan dra dom olika verktygs fönsterna lite dit man vill ha dom så dom inte är i vägen. Att den funktionen finns med både och har lyft gimp ordentligt tycker jag. Sen finns det en massa andra förbättringar också som gör det lättare för bildredigeraren =)

Jag det var lite tips jag skrev så att du kanske skulle komma in i Unity snabbare och kanske se helheten också snabbare :) det är ändå stor omställning från gnome2 till Unity. Men det går att lära sig att tycka om Unity, det tog lång tid innan jag accepterade det fullt ut. Nu trivs jag verkligen med Unity och skulle aldrig kunna gå tillbaka till gnome2. Jag jobbar snabbare med Unity än jag gör med gnome2. För mig blev det efter lång tid av osäkerhet tillslut väldigt positivt att använda Unity :glad:

/Antec =)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Öppna filer via Hem → Sök

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Jag har inga större problem med Unity egentligen, förutom att det inte fungerar så bra med mitt grafikkort (eller i alla fall mina grafikdrivrutiner) samt att övre panelen inte går att dölja automatiskt. Sedan saknar jag mina skrivbordslådor i panelen också… Men panelen till vänster gör lådorna något mindre nödvändiga för mig.

Jo, jag känner till nyheterna i Gimp 2.8. Läser ju deras epostlista, som numera mest verkar handla om deras nya hantering av hur man sparar och exporterar bilder. Numera fungerar det ju som i exempelvis Audacity: Sparar gör man till Gimps eget format, exporterar gör man till alla andra format. Det fåniga i sammanhanget är (vad jag läst – har inte provat nya Gimp själv än) att filtypsväljaren finns kvar i Spara-dialogen trots att endast XCF kan väljas. Det tycker jag verkar vara en riktig pajas-miss, så man blir ju lite orolig över vad det är för folk kvar där och utvecklar. Är det ett dagis eller vad är det frågan om?

En av de saker jag gillade med Gimp var just att det var utspritt över flera fönster. Det var ju perfekt i Linux där man ofta har en massa virtuella skrivbord tillgängliga (har själv 16 stycken, vilket jag tycker är lagom – jag använder kanske mest 5, vilket betyder att risken att de 16 skrivborden inte skulle räcka till är minimal, samtidigt blir det snyggt när man använder Compiz-Fusions Expo-funktion…). Det är nog mest Windows-användare som har klagat på Gimps fönsterhantering, skulle jag tro. Själv har jag alltid kört en sorts kompromiss: Alla de fönster som inte är själva bilen (eller bilderna om det är fler) har jag dragit ihop till ett. Kommer inte ihåg hur det ser ut i original, men minst två är det i alla fall.

Men som sagt, jag använder sällan Gimp. Jobbar mer (och hellre) med ljud. Skulle hellre vara blind än döv, om jag var tvungen att välja.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Öppna filer via Hem → Sök

Inlägg av Antec »

Johnny Rosenberg skrev:Sparar gör man till Gimps eget format, exporterar gör man till alla andra format. Det fåniga i sammanhanget är (vad jag läst – har inte provat nya Gimp själv än) att filtypsväljaren finns kvar i Spara-dialogen trots att endast XCF kan väljas. Det tycker jag verkar vara en riktig pajas-miss, så man blir ju lite orolig över vad det är för folk kvar där och utvecklar. Är det ett dagis eller vad är det frågan om?
Jo det var också det första jag märkte då jag skulle spara en bild, det blir ett steg till typ, och jag håller med det var kanske onödigt gjort och jag förstår heller inte varför än eller om det har någon som helst positiv nyhet, jag tycker också just det är en nackdel.

mvh Antec :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Öppna filer via Hem → Sök

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Antec skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Sparar gör man till Gimps eget format, exporterar gör man till alla andra format. Det fåniga i sammanhanget är (vad jag läst – har inte provat nya Gimp själv än) att filtypsväljaren finns kvar i Spara-dialogen trots att endast XCF kan väljas. Det tycker jag verkar vara en riktig pajas-miss, så man blir ju lite orolig över vad det är för folk kvar där och utvecklar. Är det ett dagis eller vad är det frågan om?
Jo det var också det första jag märkte då jag skulle spara en bild, det blir ett steg till typ, och jag håller med det var kanske onödigt gjort och jag förstår heller inte varför än eller om det har någon som helst positiv nyhet, jag tycker också just det är en nackdel.

mvh Antec :)
Förvirrande i alla fall…
Får väl ta en titt själv så småningom, men just nu har jag inte installerat Gimp över huvud taget. Har så mycket annat som fungerar ”så där” att ta tag i först. 12.04 verkar vara en riktig pajasutgåva, men det är möjligt att man kan skylla allt på nVidias grafikdrivrutin. Skulle ju kunna installera 12.04 på min frus stationära (hon kör fortfarande med 10.04, som ju fortfarande har support) men hon vägrar… I alla fall har hon inte jublat över det hela, trots att hon körde 11.04 på en Eee-PC för något år sedan utan att klaga.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"